تهدید رژیم صهیونیستی در «نابودی حماس» چگونه تبدیل به «نابودی اسرائیل» شد؟

اسرائیل

یک نویسنده برجسته انگلیسی با بیان اینکه واقعیت سیاسی بعد از ۷ اکتبر برخلاف خواست آمریکا و سایر حامیان اسرائیل است تاکید کرد، نتانیاهو و کابینه جنگ او به دنبال نابودی حماس بودند اما جنگ غزه می‌تواند نابودی اسرائیل را رقم بزند.

 

هداپرس:«دیوید هرست» نویسنده و تحلیلگر برجسته انگلیسی و سردبیر وبسایت میدل ایست آی که از ابتدای عملیات طوفان الاقصی مقالات متعددی درباره شاخص‌های شکست رژیم صهیونیستی در جنگ غزه منتشر کرده است، در مقاله جدید خود به این منظور نوشت، جنگ علیه غزه نتیجه یک ارزیابی کاملا اشتباه برای اسرائیل بود که فاجعه‌ای اخلاقی و نظامی برای آن به دنبال داشت و به خشم جهانی از اسرائیل در سراسر جهان دامن زد.

دیوید هرست در ادامه به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در حمله سال ۱۹۸۲ به لبنان اشاره کرد که آمریکا را در برابر افکار عمومی جهان به شدت تحت فشار قرار داد.

حجم ویرانی غزه طی دو ماه از ویرانی شهرهای آلمان طی دو سال بیشتر است

وی گفت، در جولای ۱۹۸۲ «رونالد ریگان» رئیس جمهور وقت آمریکا بعد از بمباران شدید بیروت توسط اسرائیل، با «مناخیم بیگن» نخست‌وزیر وقت این رژیم تماس گرفت و خواستار توقف بمباران‌ها شده و گفت: « از این به بعد تلویزیون نمادهای این جنگ را به ملت ما نشان خواهد داد و این هولوکاست واقعی است». اما امروز دموکرات‌ها در کاخ سفید قدرت متوقف کردن حملات اسرائیل را ندارند. تحلیلگران نظامی حجم ویرانی غزه توسط اسرائیل را با بمباران شهرهای آلمان در جنگ جهانی دوم مقایسه می‌کنند و گزارش می‌دهند که تا ۴ دسامبر ۶۸ درصد از ساختمان‌های شمال غزه ویران شده است. این درحالی است که در جنگ جهانی دوم شهر هامبورگ آلمان ۷۵ درصد، کلن ۶۱ درصد و درسدن ۵۹ درصد طی مدت ۲ سال تخریب شدند.

در ادامه این مقاله آمده است، تنها در نیمی از مدت زمانی که سازمان آزادی بخش فلسطین در سال ۱۹۸۲ مجبور شد بیروت را ترک کند، نزدیک به ۲۰ هزار فلسطینی که ۷۰ درصد آنها زن و کودک هستند در غزه قتل عام شده‌اند. ویرانی‌های وارده بر غزه پایه‌های ۵۰ سال جنگ دیگر را می‌سازد و نسل‌های فلسطینی، عرب و مسلمان هرگز وحشیگری را که اسرائیل امروز با آن نوار غزه  را از بین می‌برد، فراموش نخواهند کرد.

اسرائیل اشتباه فرانسه در الجزایر را مرتکب می‌شود

دیوید هرست تصریح کرد، برخی از اسرائیلی‌ها از جمله «عامی ایالون» رئیس اسبق شاباک این مسئله را به خوبی درک می‌کنند و او معتقد است در زمانی که ارتش اسرائیل پیروزی را در کشتار تعداد زیادی از مردم و افزایش ویرانگری می‌بیند، جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) پیروزی را با قدرت نرم به دست می‌آورد و قلب‌ها و اذهان جهان را تسخیر می‌کند.

وی ادامه داد، امروز اسرائیلی‌ها همان اشتباهی را انجام می‌دهند که فرانسوی‌ها در الجزایر با کشتن بیش از ۱.۵ میلیون الجزایری بین سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ مرتکب شدند. فرانسوی‌ها تصور می‌کردند که با این جنایات پیروز خواهند شد اما بعد از پایان جنگ مجبور شدند الجزایر را ترک کنند و این کشور به استقلال رسید. در فلسطین نیز امروز ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که محبوبیت حماس از ابتدای جنگ کنونی افزایش قابل توجهی داشته است.

واقعیت سیاسی بعد از ۷ اکتبر برخلاف خواست آمریکا و حامیان اسرائیل است

دیوید هرست در ادامه به گزارش شبکه سی ان ان آمریکا اشاره کرد که در آن به نقل از مسئولان آمریکایی آمده است که جنبش حماس موفق شده خود را در بخش هایی از جهان عرب و اسلام به عنوان مدافع آرمان فلسطین و مبارزی موثر علیه اسرائیل تثبیت کند. این یک خبر بد برای آمریکا و همه کشورهایی است که تصور می‌کردند تشکیلات خودگردان فلسطین می‌تواند جایگزین حماس در غزه شود. این ارزیابی‌هایی که صورت گرفته صرفا در حد آمار و ارقام نیست بلکه مربوط به واقعیت سیاسی جدید بعد از ۷ اکتبر می‌باشد.

بر اساس این مقاله، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل مدتی قبل از آغاز عملیات ۷ اکتبر وعده تغییر نقشه خاورمیانه را داده بود و این اتفاق بعد از جنگ غزه رخ داد؛ اما نه آنگونه که نتانیاهو و کابینه وی می‌خواستند. طی ۱۷ سال گذشته که غزه در محاصره سنگینی قرار داشت، جهان این منطقه را فراموش کرده بود و آمریکا و قدرت‌های بزرگ اروپایی همه تلاش خود را برای تشدید محاصره تحمیل شده توسط اسرائیل علیه غزه انجام دادند. همچنین طی این سال‌ها اسرائیل تلاش زیادی برای جدا کردن غزه از کرانه باختری و از بین بردن هر امکانی برای تشکیل دولت وحدت ملی فلسطینی‌ها از غزه تا کرانه باختری انجام داده بود.

موفقیتی که حماس طی دو ماه در جنگ غزه کسب کرد در ۲ انتفاضه فلسطین حاصل نشده بود

نویسنده این مقاله تاکید کرد، موفقیتی که حماس طی دو ماه گذشته در جنگ غزه کسب کرده حتی در انتفاضه اول و دوم هم برای فلسطینی‌ها حاصل نشده بود. نتیجه این جنگ می‌تواند یک حالت درگیری مداوم باشد که اسرائیل را از این ادعا که به یک «کشور» عادی در منطقه به سبک غربی تبدیل شده است، محروم می‌کند. در این شرایط، خطر گسترش جنگ همیشه وجود خواهد داشت، همانطور که شاهد حملات یمنی‌ها به کشتی‌های غربیِ در حال عبور از دریای سرخ هستیم.

دیوید هرست در پایان مقاله خود نوشت، «سقوط و نابودی حماس» شعاری به زبان عبری و هدف اعلام شده کابینه جنگ اسرائیل در جنگ غزه بود اما بعد از ۲ ماه این شعار می‌تواند تغییر کند و به «سقوط و نابودی اسرائیل» تبدیل شود؛ چرا که این اتفاقی است که جنگ کنونی می‌تواند آن را رقم بزند.

 

منبع:تسنیم

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10330

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: