بلندترین موشک جهان با موفقیت به مدار پرتاب شد

موشک

موشک استارشیپ با حدود ۱۲۰ متر ارتفاع دارد که ۱۰ متر بلندتر از فضاپیمای «سترن ۵» است، در ساعت ۱۶:۵۵ به وقت ایران به مدار زمین پرتاب شد.

 

هداپرس: استارشیپ پس از دو تلاش ناموفق برای بار سوم با موفقیت به سمت مدار زمین پرتاب شد. زمان پرتاب این موشک چندین بار با تعویق مواجه شد. اما در نهایت در بازه زمانی تعیین شده این ماموریت آغاز شد.

پس از گذشت سه دقیقه از پرتاب، مرحله اول این موشک از آن جدا شد تا برای بازیابی بر روی یک سکوی شناور در اقیانوس فرودی عمودی داشته باشد و پس از گذشت چندین دقیقه مرحله اول موشک به آرامی روی سکوی مد نظر فرود آمد که با صدای تشویق تماشاگران این پرتاب همراه بود.

اسپیس‌ایکس در حال توسعه استارشیپ برای کمک به بشریت در رسیدن به ماه و مریخ است. این وسیله نقلیه کاملا قابل استفاده مجدد پیشتر دو بار در ماموریت‌های آزمایشی آوریل و نوامبر سال گذشته پرواز کرده است.

هدف هر دوی این پروازها، فرستادن مرحله بالایی استارشیپ به دور زمین و سپس فرود آمدن در قسمتی از اقیانوس آرام در نزدیکی هاوایی بود، اما این اهداف محقق نشد. دو مرحله استارشیپ در طول پرواز آوریل از هم جدا نشدند و اسپیس ایکس حدود چهار دقیقه پس از پرتاب، موشک را عمدا منفجر کرد.

استارشیپ در پرواز دوم بسیار بهتر عمل کرد و به چندین نقطه عطف مهم دست یافت، اما باز هم هر دو مرحله در آسمان منفجر شدند.

سومین پرواز از مسیر متفاوتی استفاده می‌کند. محل فرود مورد نظر برای مرحله بالایی استارشیپ، اقیانوس هند است. و تا این لحظه این پرواز موفقیت آمیز بوده است.

موشک استارشیپ از یک پیشران غول پیکر مرحله اول به نام سوپرهوی و یک فضاپیمای فوقانی ۱۶۵ فوتی(۵۰ متری) به نام استارشیپ تشکیل شده است. هر دوی این وسایل نقلیه به گونه‌ای طراحی شده‌اند که کاملاً قابل استفاده مجدد باشند و هر دو از موتورهای نسل بعدی رپتور اسپیس ایکس نیرو می‌گیرند که ۳۳ مورد از آنها در سوپر هوی و شش مورد در استارشیپ نصب شده است. قدرت رانش ۳۳ موتور این فضاپیما، تقریبا دو برابر بیشتر از موشک‌های فضایی دیگر است. فضاپیمای استارشیپ حدود ۱۲۰ متر ارتفاع دارد که ۱۰ متر بلندتر از فضاپیمای «سترن ۵» است که انسان را به ماه برد و این استارشیپ را به بلندترین موشک تاکنون تبدیل کرده است.

مرحله دوم فضاپیمای استارشیپ پس از گذشت بیش از ۴۴ دقیقه از جو رد شد و به زمین بازگشت.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=13237

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: