برای اولین بار؛ یک رنگین پوست ، رئیس پارلمان کانادا شد

نخست وزیر بعد از انتخاب رئیس جدید: “امروز شما اولین سیاه پوست کانادایی هستید که رئیس مجلس می شود. این باید برای همه کانادایی‌ها، به‌ویژه نسل‌های جوان‌تری که می‌خواهند در سیاست دخالت کنند، الهام‌بخش باشد.»

برای اولین بار در کانادا، یک رنگین پوست به عنوان رئیس پارلمان انتخاب شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی هدا پرس، یک نماینده لیبرال به نام گریگ فرگوس  Greg Fergus به عنوان رئیس مجلس عموم کانادا مستقر در شهر اوتاوا انتخاب شد. پارلمان کانادا شامل دو مجلس عموم و خاص (سنا) است.

اعضای مجلس با ۳۳۸ کرسی در رای گیری مخفی به فرگوس رای دادند. فرگوس از کاندیداهایی مانند شان کیسی، نماینده لیبرال، کریس انترمونت محافظه کار و الیزابت می رهبر حزب سبز جلوتر افتاد.

کانادا حدود ۴۰ میلیون نفر جمعیت دارد. اکثریت جمعیت کانادا، سفید پوست هستند. پارلمان کانادا وظیفه قانون گذاری و نظارت بر کابینه را در دست دارد. اعضای مجلس با رای مستقیم مردم انتخاب می شوند.

مسوولیت رئیس مجلس عموم مدیریت بحث ها در صحن پارلمان ، اجرای قوانین ، حفظ بی طرفی و عدم شرکت در رای گیری مگر در شرایط برابری رای نمایندگان است.

جاستین تردو نخست وزیر کانادا گفت که رئیس جدید “منبع الهام برای همه کانادایی هاست.”
نخست وزیر ادامه داد: “امروز شما اولین سیاه پوست کانادایی هستید که رئیس مجلس می شود. این باید برای همه کانادایی‌ها، به‌ویژه نسل‌های جوان‌تری که می‌خواهند در سیاست دخالت کنند، الهام‌بخش باشد.»

مطابق با سنت، نخست وزیر جاستین ترودو (به عنوان رهبر اکثریت پارلمان) و رهبر مخالفان (پیر پولیور)، هنگام حرکت رئیس جدید به سمت صندلی ریاست مجلس برای تصدی سمت جدید، همراهی کردند.
در کانادا به مانند انگلیس، رهبر حزب اکثریت پارلمانی، به عنوان نخست وزیر انتخاب می شود. او یک نماینده پارلمان است که رهبر اکثریت پارلمانی و نخست وزیری را باهم برعهده دارد.

رئیس جدید در سخنرانی پس از انتخابش گفت مجلس “مکانی است که می توانیم مناظره های پرشور اما بحث های پرشور و محترمانه داشته باشیم.”

فرگوس برای اولین بار در سال ۲۰۱۵ به عنوان نماینده مجلس انتخاب شد و به مدت شش سال مجمع نمایندگان سیاهپوست را رهبری کرد.

انتخاب رئیس جدید مجلس عموم کانادا بعد یک هفته از استعفای رئیس مجلس انجام شد. انتونی روتا رئیس قبلی مجلس به دنبال جنجال تقدیر از یکی از نظامیان قدیمی اوکراین در صحن پارلمان کانادا استعفا کرد. بعد از این مراسم تقدیر مشخص شد او از اعضای نیروهای ویژه نازی (اس اس ) بوده است.

حقوق رئیس مجلس در کانادا تقریباً ۹۳,۰۰۰ دلار کانادا (۶۸,۰۰۰ دلار امریکا) در سال به علاوه حقوق پایه ۱۹۴,۶۰۰ دلار کانادا برای یک نماینده است.

دولت کانادا شامل وزیرانی از اقلیت هاست که از جمله می توان به وزیر دفاع سیک (هندی تبار) اشاره کرد.

پدربزرگ فرگوس از مستعمره بریتانیا در مونتسرات به کانادا مهاجرت کرده بود. براساس متن منتشر شده در ویکی پدیا، گرگ فرگوس از سال ۱۹۹۴ تا ۱۹۹۶ رئیس لیبرال‌های جوان کانادا بود. او پس از دریافت مدرک دانشگاهی لیسانس در علوم اجتماعی و روابط بین‌الملل، فعالیت در دولت کانادا را آغاز کرد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=9939

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: