اسلامی: ماهیت رژیم اسرائیل برای جهان نشان داده شد

محمد اسلامی

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که شرایط فلسطین پرده‌ای را کنار زد و برای کل جهان ماهیت رژیم اسرائیل معرفی شد.

 

هداپرس:اسلامی امشب در برنامه به افق فلسطین در شبکه افق درباره نامه به مدیرکل آژانس در خصوص تهدید رژیم صهیونیستی گفت: آن نامه جواب نداشت. روزی که وزیر گردشگری صهیونیستی تهدید کرد در کمال ناباوری هیچ عکس العملی رخ نداد و کسی اعتراضی نکرد و قبل از آن در مهر ماه نتانیاهو در سخنرانی خودش ایران را به حمله هسته ای تهدید کرد. من نامه ای به رئیس آژانس نوشتم و خواستم به این موضوع بپردازد و به شورای امنیت گزارش کند. اتفاقی نیافتد و انتظار داشتم در شورای حکام این مساله مطرح شود اما با لابی سنگین صهیونیستی این اتفاق نیافتد. ما کماکان این انتظار را داریم که به این تهدیدها پرداخته شود.

وی در خصوص اظهارات مقامات صهیونیستی مبنی بر داشتن سلاح هسته ای گفت: نخست وزیر صهیونیستی اعلام کرد و این یک اظهار است. آنان این را به عنوان ابزار بازدارندگی خودشان مطرح میکنند. شرایط فلسطین یک پرده ای را کنار زد و برای کل جهان ماهیت رژیم معرفی شد. همیشه اینان فلسطینی ها را تروریست قلمداد می‌کردند و حق خودشان می‌دانستند که باید برخورد کنند و دست به جنایت بزنند. اما این شرایط در دنیا تغییر کرده است. در این مقطع روایتگری نزدیک به حقایق صحنه بهتر توانست خودش را ارایه دهد.

اسلامی در خصوص براورد میزان تسلیحات رژیم گفت: طبق آماری که در نشریات منتشر شده بیش از ۱۳ هزار تسلیحات و ۲۲۰ کلاهک هسته ای وجود دارد. این آماری است که نزدیک به واقعیت است. با توجه به ظرفیت رژیم صهیونیستی و اینکه امور اتمی خودش را افشا نکرده و عضو آژانس نشده، می شود گفت برخورداری از این میزان تسلیحات امری مسلم است.

وی افزود: تاکنون هیچ بازرسی از رژیم صهیونیستی صورت نگرفته است. مدیرکل حتی در سفرش به اراضی اشغالی در خصوص برنامه هسته ای ایران صحبت کرد! ما هیچ مستندی ندیدیم که نظارت و کنترل صنعت هسته ای را سوال کند و مورد مطالبه باشد. رد پای صهیونیست‌ها در اکثر مناقشات در منطقه است. اگر مناقشه ای نباشد اینها آرامش ندارند و این مناقشات در راستای منافع آنان است همین بحث ایران هراسی، موجب می شود اینان کسب و کار سیاسی و اقتصادی خودشان را بهتر انجام دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره خطر اسراییل هسته ای گفت: وقتی که میگوییم رژیم وحشی یعنی چارچوبی وجود ندارد. نگاهی که به موضوع حقوق خودشان دارند و برای حاکمیتشان هرگونه جرمی را توجیه می‌کنند. اینها با تحریف کتاب خدا توجیه می‌کنند و داشتن هرگونه ابزار و سلاح را برای حفظ خود توجیه می‌کنند. وقتی به انسانی رحم نمی‌کنند و حقوق آنان برایشان مهم نیست حکایت از خطرناک بودن آنان و ناکارآمد کردن سازمان های بین المللی است. تاکنون قطعنامه ای مهم علیه اینان در سازمان ملل صادر نشده است. این حکومت آپارتاید همواره از ظرفیت های سازمان ملل توانسته برای خودش مصونیت ایجاد کند و به حیات خودش ادامه دهد. ضربه ای که رژیم اکنون خورده، یک دگرگونی برای وضعیت رژیم به وجود امده است.

اسلامی در پاسخ به این سوال که آیا وقتش نشده ایران سلاح هسته ای داشته باشد، گفت: داشتن سلاح کشتار جمعی هرگز در دکترین دفاعی ایران جایگاه نداشته و ندارد. فتوای مقام معظم رهبری هم هست که حرام می‌دانند. راهبرد امنیت ملی ما مولفه ای دارد که کمتر کسی در اختیار دارد. جمهوری اسلامی مردم پایه است و هزینه سنگینی هم داده است. سیستم دفاعی ایران هیچ وابستگی ندارد و کارهای خلاقانه و نوآورانه توسط دانشمندان خلق شده است. این دو عامل با قدرت رهبری بازدارندگی فعال را ایجاد کردند. سیاست خارجی ایران تعامل فعال است و با این تفکر توامان بازدارندگی فعال به وجود امده است.

وی در پاسخ به این سوال که هند و پاکستان سلاح هسته ای دارند و آیا برای موازنه قدرت نباید سلاح داشت، گفت: این موضوع نتوانستن نیست بلکه نخواستن است. اراده نظام ما این نیست. راهبرد امنیت ملی این است که در این راستا پیش برویم. ما به نقطه ای رسیدیم که بازدارندگی وجود دارد بدون اینکه قوانینی را زیرپا گزاریم. ایران نظارت پذیرترین کشور بوده است. اساس موضوع آمریکایی ها در بحث موضوع هسته ای ما این بوده که ایران هسته ای نشود. فناوری هسته ای شکافنده علوم است. درهمه سرفصل های علوم نقش فناوری هسته ای پیش برنده است. امروز بدون اینکه وابسته باشیم به نقطه ای رسیدیم که در ترازهای بالای جهانی قلمداد می شویم. آنان از این نگران بودند و این نگرانی پابرجاست. آنان می خواستند که ما به این فناوری نرسیم اما اکنون رسیدیم.

اسلامی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران گفت: ما در انرژی اتمی اول اینکه در بخش سلامت جامعه و پزشکی هسته ای تولید رادیوداروها را انجام می‌دهیم. یکی از تولید کنندگان مطرح در دنیا هستیم و ۲۲۰ مرکز پزشکی از این داروها استفاده می‌کنند. ما همچنین در بخش صنعتی خدماتی به کشاورزی و صنعت می‌دهیم. این خودش یک سفرفصل مهم مقابله با تحریم بوده است. مجتمع های مهم صنعتی امروز از هسته ای استفاده میکنند. در بخش های دیگر حوزه کشاورزی و محیط زیستم هم است.

وی درباره افزایش نیروگاه های برق هسته ای گفت: ما یک نیروگاه برق داریم و به دنبال توسعه دو نیروگاه دیگر در بوشهر هستیم و هر کدام ۵۰ هزار مگاوات است. در افق ۱۴۲۰ میخواهیم بتوانیم سقف برق اتمی خود را به ۲۰ درصد برسانیم. در خصوص آب هم ما آب شیرین کن بوشهر را به عنوان تکلیف شروع کردیم و تا پایان سال آینده به افتتاح می رسانیم و آمادگی داریم برای نیروگاه های کوچک آب شیرین کن را برای آنان انجام دهیم. آب شیرین کن های ما همانی است که در دنیا کار می شود. آنانی که از راکتورهای اتمی است در دنیا کم است. یک فرایندی است که تعداد محدودی استفاده می‌کنند. ما در این فرایند قرار گرفتیم که خودکفایی ایجاد کنیم. امروز ما یک طرحی را وعده کردیم که دوساله افتتاح خواهد شد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10854

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: