یکی از شایع ترین بیماری های نوزادان را بشناسید

بیماری های نوزادان

رئیس کلینیک ویژه بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر از مراکز زیر دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: عفونت ادراری در کودکان یک زنگ خطر جدی محسوب می‌شود. این بیماری در بین نوزادان بسیار شایع است و با اثر گذاشتن بر بخش مهمی از دستگاه ادراری می‌تواند به سیستم دفع ادرار کودک آسیب وارد کند.

هداپرس:دکتر محمد رضا کشت مندی  با بیان اینکه بروز عفونت ادراری کودکان و نوزادان به دلایل مختلفی ایجاد می‌شود که پس از تشخیص آن باید به سرعت در جهت درمان اقدام کرد، خاطر نشان کرد: در صورت عدم توجه و درمان این بیماری امکان آسیب جدی به کلیه‌ها وجود دارد و می‌تواند در بزرگسالی موجب نارسایی کلیه یا بروز فشارخون بالا در کودکان شود.

وی  با اشاره به اینکه این بیماری نوعی عفونت باکتریایی است که میکروب یا باکتری از طریق مجرای ادرار وارد دستگاه ادراری شده و موجب آسیب خواهد شد، تصریح کرد: امکان عفونت ادراری در کودکان و بروز آن در هر سنی وجود دارد. اما در بین نوزادان زیر ۱۲ ماه بیشتر دیده می‌شود و درصد ابتلا به عفونت ادراری کودکان دختر به دلیل ساختار و شکل دستگاه تناسلی آن‌ها بیشتر است. بیمار شدن کودکان به‌ویژه نوزادان که توانایی ابراز منبع دردشان را ندارند بسیار ناراحت‌کننده و البته خطرناک است.

دکتر کشت مندی علت اصلی بروز عفونت‌های مختلف در ادرار کودکان را ورود باکتری به دستگاه ادراری و تکثیر آن دانست و خاطر نشان کرد: عفونت در دستگاه ادراری تحتانی را یعنی همان لوله‌ای که ادرار را از مثانه به خارج بدن می‌فرستد سیستیت و عفونت در دستگاه ادراری فوقانی محل اتصال کلیه به مثانه را پیلونفریت می نامند.

رئیس کلینیک ویژه مستقل کودکان اکبر با بیان اینکه  کودکان با مشکل یبوست و رفلاکس ادرار  بیشتر در معرض خطر ابتلا به عفونت ادراری قرار دارند اظهار کرد: ادرار بدبو، درد شکم، احساس پر بودن شکم، تب، کاهش یا متوقف ماندن وزن، اسهال و استفراغ، تحریک‌پذیری، تکرر ادرار، سوزش ادرار، بی قراری و زردی از علائم و بروز این بیماری محسوب می شود و گرفتن نمونه آزمایشگاهی ادرار در کودکان روش تشخیص قطعی این بیماری است.

دکتر کشت مندی درمان اصلی عفونت‌ ادراری در کودکان را آنتی بیوتیک‌ها دانست و  گفت: معمولا نوزادان و کودکان پس از مصرف یک دوره آنتی بیوتیک بهبود پیدا می‌کنند. در کودکان پس از درمان، آزمایش ادرار، سونوگرافی و اقدامات تکمیلی دیگر در موارد خاص مد نظر قرار گرفته می شود اما با این حال باید گفت مدت زمان بهبودی کودک به شدت بیماری و حال عمومی وی نیز بستگی دارد.

منبع:بهداشت نیوز

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10567

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: