موضع‌گیری کاخ سفید درباره حمله به ایران

کاخ سفید

مقام ارشد کاخ سفید گفت آمریکا به‌دنبال تشدید تنش در منطقه و جنگ با ایران نیست.

 

هداپرس:«جان کربی» هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در واکنش به ادعاهایی که حمله مرگبار روز یکشبنه به مقر نظامیان آمریکایی در اردن را به ایران مرتبط می‌کنند، گفت: «ما به‌دنبال جنگ با ایران و تشدید تنش‌ها و نزاع‌ها در منطقه نیستیم».

رسانه‌های آمریکایی خبر داده‌اند در پی حمله پهپادی روز یکشنبه به مقر نظامیان آمریکایی در پایگاه «برج ۲۲» که در نزدیکی پایگاه «التنف» در مثلث مرزی عراق، سوریه و اردن قرار دارد، سه نظامی آمریکایی کشته و حداقل ۳۵ نفر دیگر مجروح شده‌اند.

کربی که روز دوشنبه با چند شبکه آمریکایی از جمله ان‌بی‌سی، سی‌بی‌اس و سی‌ان‌ان گفت‌وگو می‌کرد، در پاسخ به این که آیا آمریکا با توجه به تکرار حملات نیروهای مقاومت منطقه علیه مواضع این کشور در پی در گرفتن جنگ غزه، باید در پی حمله شب گذشته نیروهای مقاومت عراق به نظامیان آمریکایی در اردن، حمله شدیدتری به منظور ایجاد بازدارندگی انجام دهد، گفت: «ما الان در حال بررسی گزینه‌های پیش روی خود هستیم. مسلما، ما الان با وجود کشته‌شدن سه نظامی آمریکایی و مجروح شدن بیش از ۳۰ نفر، در موقعیت دیگری قرار داریم».

در حال بررسی گزینه‌های خود برای پاسخ هستیم

کربی با اشاره این که «آمریکا در حال بررسی گزینه‌های خود برای پاسخ دادن» است، گفت: «چیزی را پیشتر از رئیس‌جمهور اعلام نمی‌کنم اما می‌توانم بگویم که او تعهداتمان نسبت به دفاع از خود، نظامیان و مواضعمان در منطقه را بسیار جدی می‌داند».

کربی همچنین گفت آمریکا معتقد است گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله عراق» حمله به پایگاه آمریکا در مرز اردن و سوریه را انجام داده است.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا آنچه «گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران» خواند را مسئول این حمله دانست.

در پی در گرفتن جنگ غزه و حمایت‌های تمام‌عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت منطقه در پاسخ به حمایت‌های واشنگتن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، پیش از حمله شامگاه یکشنبه، بیش از ۱۵۰ بار مواضع آمریکا در منطقه را هدف قرار داده‌اند. در پی این حملات حداقل ۷۰ مورد آسیب‌دیدگی نظامیان آمریکایی گزارش شده است که بیشترشان جراحات مغزی هستند.

به دنبال گسترش درگیری در منطقه نیستیم

این مقام شورای امنیت ملی کاخ سفید در در پاسخ به سوال که در پی ادعای برخی جمهوری‌خواهان مبنی بر نقش داشتن ایران در اقدامات نیروهای مقاومت منطقه و درخواست آن‌ها برای حمله به ایران، آیا گزینه اقدام نظامی علیه ایران برای دولت بایدن مطرح است، گفت: «امیدوارم درک کنید که من قرار نیست الان پیشتر از تصمیمات رئیس‌جمهور در این‌باره صحبتی کنم و بگویم که کدام گزینه‌ها ممکن است مطرح باشند. او گفته است که ما پاسخ خواهیم داد و ما هم، مطمئنا، این کار را در زمان دل‌خواه و به طریقی که بخواهیم انجام خواهیم داد».

کربی در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه که گفت «پس این گزینه منتفی نیست»، گفت: «ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. به دنبال گسترش درگیری در منطقه هم نیستیم. رئیس‌جمهور طیفی از گزینه‌ها را بررسی خواهد کرد و من پیش از تصمیم او چیزی را اعلام نمی‌کنم».

غرب مدعی حمایت نظامی و مالی ایران از نیروهای مقاومت منطقه و کنترل اقدامات آن‌هاست. این در حالی است که ایران بارها این ادعا را رد کرده و اقدامات نیروهای مقاومت منطقه را صلاحدید خود آن‌ها و تصمیماتی مستقل تلقی کرده است

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز، امروز(دوشنبه) در نشستی خبری در این باره گفت: «گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه از توسعه درگیری در منطقه استقبال نمی‌کند، در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ی حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد».

او افزود: «تکرار اتهام بی‌اساس به ایران، فرافکنی و نیز توطئه‌ی کسانی است که منافع خود را در کشیدن مجدد پای آمریکا به معرکه‌ای تازه در منطقه و تحریک آن در گسترش و تشدید بحران می‌بینند تا از این طریق مشکلات خود را پوشش دهند».

می‌خواهیم حملات به آمریکایی‌ها متوقف شوند

کربی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که با توجه به اظهارات «چارلز براون» رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا در گفت‌وگویی که اخیرا با شبکه ای‌بی‌سی نیوز انجام داد، گفته بود «فکر نمی‌کند ایران به دنبال جنگ با آمریکاست» و آیا نظر رئیس‌جمهور آمریکا هم همین است، گفت: «ما به طور مستقیم به ایران این پیام را رسانده‌ایم که انتظار داریم شاهد چه چیزی باشیم. شاهد تکرار این حملات هستیم و ما به بررسی گزینه‌ها ادامه خواهیم داد. نمی‌توانم از جانب ایران صحبتی کنم و بگویم چه چیزی می‌خواهد و چه چیزی نمی‌خواهد. فقط می‌توانم بگویم که ما چه می‌خواهیم».

این مقام کاخ سفید که کشورش با برپایی جنگ‌های افغانستان و عراق، حمایت از اهداف اشغالگرانه رژیم صهیونیستی در منطقه و حضور نظامی مداخله‌جویانه در غرب آسیا، منطقه‌ای که هزاران کیلومتر با آن فاصله دارد، نقش عمده‌ای در ثبات‌زدایی در منطقه داشته است، گفت: «آنچه می‌خواهیم، خاورمیانه‌ای امن، باثبات و شکوفاست و می‌خواهیم این حملات متوقف شوند».

کربی همچنین درباره این که آمریکا چطور می‌خواهد پاسخی «قاطعانه و بازدارنده» به ایران بدهد و در عین حال بیشتر از این وارد این درگیری نشود، بیان کرد: «یک درگیری گسترده‌تر در منطقه یا جنگی دیگر در خاورمیانه برای ما منفعتی ندارد. این‌ها تصمیماتی هستند که فرمانده کل قوا باید اتخاذ کند. او در حال بررسی گزینه‌های درست است».

درباره مذاکرات اسرائیل-حماس پیشرفت‌ داشتیم اما توافق، قریب‌الوقوع نیست

او در بخش دیگری از اظهارات خود و در پاسخ به سوال دیگری درباره پیشرفت‌های احتمالی در مذاکرات «ویلیام برنز» رئیس سیا با مقامات ارشد منطقه درباره توافق تبادل اسرا میان رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت فلسطین گفت: «می‌توانم بگویم که این مذاکرات سازنده بوده است. ما به طور فعالانه با قطر، مصر و اسراییل تعامل داشته‌ایم. فکر می‌کنم پیشرفت‌هایی داشته‌ایم. فعلا توافق قریب‌الوقوعی پیش‌ روی ما نیست. اگر بتوانیم این کار را انجام دهیم و وقفه‌های بشردوستانه بیشتری ایجاد کنیم، می‌توانیم تمامی اسرا را از آن‌جا خارج کنیم، کمک‌های بیشتری وارد کنیم و خشونت‌ها را کاهش دهیم».

کربی در ادامه، درباره قطع کمک‌های مالی آمریکا به «آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاور نزدیک» (اونروا) با ادعای ارتباط برخی از اعضای این آژانس با جنبش حماس و نقش‌ آن‌ها در عملیات «طوفان الاقصی» در هفتم اکتبر علیه رژیم صهیونیستی، گفت: «آن‌ها کار فوق‌العاده‌ای در غزه انجام داده‌ و جان هزاران نفر را نجات داده‌اند. آن‌ها این اطلاعات را به ما دادند و خودشان ما را مطلع ساختند؛ گزارشی ارائه کردند که در آن چندین نفر از کارمندان به نوعی در هفت اکتبر نقش داشته‌اند. آن‌ها این موضوع را بسیار جدی می‌گیرند و خواستار تحقیقات در این باره شده‌اند. آن‌ها همچنین، صراحتا، گفته‌اند هر کسی را که نقش داشته باشد، به درستی پاسخگو کرده و روند دادرسی برگزار خواهند کرد. من چیزی را پیشتر از این تحقیقات و پیش از این روند بیان نمی‌کنم. ما کمک‌ها مالی‌مان را تا زمان مشخص شدن نتیجه متوقف کرده‌ایم. باید ببینیم چه می‌شود، بعد تصمیم‌گیری می‌کنیم».

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11269

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: