«سوژه‌هایی برای عکاسی»؛ تنها کارکرد اقدام نمایشی آمریکا برای مردم غزه

غزه

مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که ایالات متحده ارسال محموله‌های هوایی را به غزه آغاز کرده است؛ اقدامی که با واکنش‌های منفی مواجه شد.

 

هداپرس:یک مقام آمریکایی روز شنبه از پرتاب کمک‌های بشردوستانه بر فراز غزه توسط سه فروند هواپیمای «سی-۱۳۰» آمریکا خبر داد.

این مقام گفت که در مجموع ۶۶ محموله بر فراز غزه رها شده است؛ یعنی ۲۲ بسته از هر هواپیما. این بسته‌ها تنها حاوی غذا بوده و در آن‌ها خبری از آب یا اقلام درمانی نیست.

این در حالی است که به گزارش سی‌ان‌ان، نهادهای امدادی، طرح آمریکا برای ارسال هوایی کمک‌های غذایی به غزه را ناکارآمد دانسته و چنین طرحی را در جایی که سازمان ملل نسبت به احتمال قحطی‌زدگی ساکنانش هشدار داده است، مورد انتقاد قرار دادند.

«جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا که دولت او از ابتدای حملات رژیم صهیونیستی به مردم غزه در کنار تل‌آویو ایستاده است، روز جمعه با اعلام قصد واشنگتن برای ارسال کمک‌های هوایی به این باریکه، اذعان کرد کمک‌های کنونی که به غزه می‌رسد حتی نزدیک به میزان مورد نیاز مردم این منطقه هم نیست.

«ریچارد گوان» مدیر امور سازمان ملل در «گروه بحران بین‌المللی» گفت «کارکنان نهادهای بشردوستانه همواره می‌گویند محموله‌های کمکی که از آسمان بر فراز مناطق محروم پرتاب می‌شوند، شاید سوژه‌های خوبی برای عکاسی باشند، اما راه مناسبی برای تامین نیازهای مردم این مناطق نیستند».

او افزود: «می‌توان گفت وضعیت در غزه اکنون به‌قدری بد است که هرگونه محموله کمکی اضافی دست‌کم تا حدی از رنج مردم را کاهش می‌دهد؛ اما این (طرح‌ها) در بهترین حالت اقدامی موقت در حد یک چسب زخم است.»

یکی از مدیران سازمان مردم‌نهاد «آکسفام» نیز در این باره در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت هدف محموله‌های کمک هوایی «بیشتر آرام‌کردن وجدان گناهکار مقامات ارشد آمریکایی است که با سیاست‌های خود به جنایات کنونی و احتمال قحطی دامن زده‌اند.»

او افزود: «در وضعیتی که فلسطینی‌ها در غزه به لبه یک پرتگاه کشیده شده‌اند، ریختن کمک‌های ناچیز و نمادین به غزه آن هم بدون وجود برنامه برای توزیع ایمن آن، کمکی به فلسطینیان نکرده و برای آن‌ها بسیار تحقیرکننده است. آمریکا در عوض باید جریان ارسال سلاح به اسرائیل را متوقف کرده، خواستار آتش‌بس فوری و آزادی اسرا شده و اصرار کند تا اسرائیل به وظیفه خود برای ارائه کمک‌های بشردوستانه عمل کند.»

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12522

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: