خشم مالدیو از هند بالا گرفت

مالدیو

پس از آنکه سه وزیر دولت مالدیو، نخست وزیر هند را عروسک خیمه شب بازی رژیم صهیونیستی نامیدند، گردشگران هندی سفرهای خود به این کشور را لغو کردند.

 

هداپرس:گردشگران هندی در پی اظهارات مقامات ارشد مالدیو، یک پویش تحریم گردشگری علیه این کشور به راه‌ انداختند.

این تنش از زمانی آغاز شد که «مالشا شریف» ، «مریم شیونا» و «عبدالله محزوم مجید» وزیران دولت مالدیو در رابطه با حمایت دهلی‌نو از حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه، «نارندرا مودی» نخست وزیر هند را «دلقک»، «تروریست» و «دست نشانده اسرائیل» نامیدند.

این سه مقام مالدیو در شبکه اجتماعی ایکس از مودی نخست وزیر هند انتقاد کردند که این موضوع خشم هندی‌ها را به دنبال داشت. بیش از ۱۱ درصد از گردشگرانی که به مالدیو سفر می‌کنند، هندی هستند.

تعدادی از مقامات و هنرمندان هندی نیز از مردم این کشور خواسته‌اند به جای سفر به مالدیو، به مناطق داخلی این کشور از جمله «لاکشادویپ» سفر کنند.

مودی در صفحه خود در رسانه اجتماعی ایکس با انتشار عکس‌های جزایر لاکشادویپ هند که در شمال مالدیو قرار دارد، از علاقه‌مندان به ماجراجویی خواسته است که لاکشادویپ را در فهرست انتخاب‌های خود قرار دهند.

«سفر آسان من» که یکی از بزرگترین شرکت‌های گردشگری هند محسوب می‌شود، رزروهای پروازی به سمت مالدیو را پس از اظهارات این سه وزیر، به حالت تعلیق درآورد.

خبرگزاری رویترز در این مورد نوشت: وزارت امور خارجه هند یک روز پس از آنکه سفارت این کشور در ماله در پیامی به وزارت امور خارجه مالدیو از این اقدام به شدت ابراز نگرانی کرد، «ابراهیم شهیب» نماینده مالی را احضار کرد.

«هارش پنت» استاد روابط بین الملل در کینگز کالج لندن، در این خصوص می‌گوید: روابط بین هند و مالدیو پس روی کار آمدن «عبدالله یمین» ، دچار تنش شده است.

وی افزود:‌ مالدیو به طور سنتی متحد دهلی‌نو بوده و با توجه به اهمیت راهبردی این کشور، یکی از اولویت‌های سیاست خارجی هند باقی مانده است.

چین و هند به دلیل موقعیت راهبردی مالدیو برای نفوذ در این مجمع‌الجزایر با یکدیگر در رقابت هستند. این تنش زمانی آغاز شد که محمد مویزو نخست وزیر مالدیو برای دیداری رسمی، در پکن به سر می‌برد.

پس از انتخاب «عبدالله یمین» ، برادر ناتنی «مائومون عبدالگیوم» ، سیاست های خارجی مالدیو به کلی تغییر کرد و از سمت هند به سمت چین متمایل شد.

«محمد مویزو» نخست وزیر مالدیو در سفر به پکن با مقامات ارشد چینی از جمله شی‌جین‌پینگ رییس‌جمهور و لی‌چیانگ نخست وزیر دیدار و بر توسعه همکاری های دو جانبه در چارچوب «یک‌ پهنه، یک‌راه» تاکید کرد.

ماله و پکن در طول ده ساله اخیر همکاری های خود را در چارچوب «یک پهنه، یک راه» گسترش دادند.

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در همین رابطه اظهار داشت: در طول دهه گذشته، روابط دوجانبه عمیق تر شده و همکاری های عملی بین دو کشور در زمینه های مختلفی در چارچوب طرح «یک پهنه، یک راه» به نتایج ثمربخشی رسیده است.

«وانگ لیکسین» سفیر چین در ماله در این رابطه اظهار کرد: مالدیو یکی از اولین کشورهایی بود که به طرح ابتکاری «یک پهنه، یک راه» پیوست و گام های مهمی در جهت توسعه همکاری های دو جانبه میان دو کشور در زمینه‌ای زیرساخت، کشاورزی و اقتصاد آبی برداشته است.

منبع:ایلنا

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10805

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: