توجیه آمریکا برای وتوی قطعنامه آتش بس در غزه

آمریکا

 ماه گذشته، ایالات متحده قطعنامه ای در مورد غزه که خواستار آتش بس فوری بشردوستانه بود را وتو کرد. هر بار که از حق وتو در شورای امنیت استفاده می شود، جلسه مجمع عمومی باید برگزار شود تا در مورد آن توضیح داده شود.

 

هداپرس:درحالیکه که سازمان ملل هشدار داده است که بمباران مرکز غزه توسط اسرائیل بشدت مانع توزیع کمک های بشردوستانه مورد نیاز فوری مردم منطقه می شود،  آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، وتوی قطعنامه ی آتش بس در غزه ، را توجیه کرد.

رابرت وود معاون سفیر و نماینده آمریکا در سازمان ملل در توضیحات خود حماس را مسئول آغاز جنگ دانست.

این دیپلمات آمریکایی با تکرار ادعاهای واشنگتن افزود: «ما حسابرسی بسیار کمی از آغازگر این درگیری یعنی حماس، می‌شنویم. حماس باید از پنهان شدن در پشت غیرنظامیان دست بردارد، سلاح‌هایش را زمین بگذارد و تسلیم شود اگر رهبران حماس این کار را می‌کردند، جنگ تمام می‌شد.»

وی افزود: سفیر فلسطین به صراحت اعلام کرد که اکنون همه باید یک پوستر آتش بس در دست داشته باشند و در مجمع عمومی نیز پوستری را به نمایش گذاشت. این در حالی است که در سازمان ملل حمایت قاطع از موضع فلسطین وجود داشته و آمریکا اغلب تنها کشوری بوده که از اسرائیل حمایت کرده است.

اولین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری میلادی، روز سه شنبه ۱۹ دی ماه ۱۴۰۲، به منظور بررسی استفاده آمریکا از وتو برای ممانعت تصویب اصلاحیه پیشنهادی روسیه به قطعنامه ۲۷۲۰ شورای امنیت برگزار شد.

اصلاحیه مذکور در نشست ۲۲ دسامبر شورای امنیت مطرح شد و خواستار درخواست توقف پایدار درگیری ها در غزه بود، که با مخالفت و وتوی آمریکا به عنوان عضو دائم شورای امنیت ناکام ماند.

در نشست مجمع عمومی سازمان ملل نماینده آمریکا، در مواضعی منفعلانه و با ندیده گرفتن موضع یکپارچه بین المللی در خصوص ضرورت برقراری آتش بس در نوار غزه، پیشنهاد ارائه شده توسط روسیه را اقدامی در جهت مخالفت با دیپلماسی یکجانبه آمریکا برای حل بحران دانست.

بی عملی شورای امنیت و ناتوانی این نهاد در برقراری آتش بس در نوار غزه که تنها بدلیل حمایت بی دریغ آمریکا از جنایات اسرائیل صورت می پذیرد، مورد انتقاد عمده هیات های حاضر در نشست مجمع عمومی قرار گرفت.

پیشتر در ماه دسامبر، مجمع عمومی سازمان ملل با ۱۵۳ رای مثبت در مقابل تنها ۱۰ رای منفی، قطعنامه پیشنهادی اتحادیه عرب متضمن درخواست برقراری آتش بس بشردوستانه را به تصویب رسانده بود.

منبع:ایرنا

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10832

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: