توافق روسای جمهور مصر و ترکیه درباره آتش‌بس در غزه

غزه

روسای جمهور مصر و ترکیه در مورد لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه و کاهش تنش در کرانه باختری توافق کردند.

 

هداپرس:«عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و «رجب طیب اردوغان» همتای ترکیه‌ای وی که امروز چهارشنبه وارد قاهره شد، درباره فاجعه انسانی در غزه، تحولات منطقه و جهان گفتگو کردند.

دو طرف در این دیدار سند مشترکی را درباره از سرگیری عملیات شورای همکاری استراتژیک دوجانبه در سطح عالی امضا کردند. این سند، مکانیسم های همکاری شورای عالی رتبه بین مصر و ترکیه را احیا می‌کند.

روسای جمهور مصر و ترکیه پس از این دیدار در یک نشست خبری مشترک شرکت کردند.

رئیس جمهور مصر در این نشست خبری گفت: سفر رئیس جمهور ترکیه به قاهره، صفحه جدیدی در روابط دو کشور است و دو طرف در سایه چالش‌های مشترک در منطقه، برای تقویت هماهنگی دوجانبه تلاش خواهند کرد.

وی افزود سطح همکاری مشترک اقتصادی با ترکیه طی سال‌های آینده به ۱۵ میلیارد دلار می‌رسد.

رئیس جمهور مصر گفت بنا به دعوت اردوغان ماه آوریل به ترکیه می‌رود.

السیسی درباره تحولات غزه تاکید کرد: با رئیس جمهور ترکیه در مورد لزوم برقراری آتش‌بس فوری در غزه و کاهش تنش در کرانه باختری توافق کردم. برای دستیابی به توافق صلح باید آتش‌بس در نوار غزه برقرار و تنش در کرانه باختری متوقف شود.

وی در  ادامه تاکید کرد: ما مشتاقانه منتظر حل اختلافات در شرق مدیترانه هستیم تا از منابع طبیعی بهره‌مند شویم.

رئیس جمهور ترکیه هم در این نشست خبری گفت وضعیت غزه محور اصلی دیدارش با السیسی بود و کابینه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی همچنان به قتل عام علیه مردم غزه ادامه می‌دهد.

وی درباره آوارگی اجباری مردم غزه و قتل‌عام رژیم صهیونیستی در رفح گفت: پاکسازی نوار غزه از ساکنان آن غیرقابل قبول است و ما از موضع مصر در این زمینه قدردانی می‌کنیم.

اردوغان با بیان اینکه برقراری آتش بس در نزدیک‌ترین زمان ممکن و انتقال کمک‌های انسانی به نوار غزه اولویت ترکیه است از تلاش‌های مصر در این زمینه قدردانی کرد.

وی تاکید کرد ترکیه آماده همکاری با مصر برای دستیابی به راه‌حلی برای جنگ غزه و نیز بازسازی این باریکه است.

اردوغان تصریح کرد رژیم صهیونیستی منازل، عبادتگاه‌ و موسسات بین‌المللی را در غزه هدف قرار می‌دهد و به محکومیت‌های بین‌المللی هیچ اهمیتی نمی‌دهد. تلاش برای کوچ اجباری مردم غزه به منزله حکم اعدام است و تخلیه ساکنان آن به هیچ وجه قابل قبول نیست.

وی در ادامه بر نگرانی کشورش برای امنیت، وحدت و ثبات لیبی و سودان تاکید کرد و گفت آنکارا خواهان همکاری با مصر درمورد مسائل آفریقا به ویژه سودان و لیبی است.

اردوغان درباره روابط دوجانبه با مصر گفت این روابط در زمینه نظامی، انرژی و گردشگری قابل توسعه است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11755

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: