اظهارات صدراعظم آلمان درباره افزایش حمایت‌ها از ابتکار دفاعی «سپر آسمان اروپا»

صدراعظم آلمان

صدراعظم آلمان در اظهارتی از افزایش حمایت‌ها از ابتکار این کشور برای ایجاد یک سامانه پدافند دفاع هوایی مشترک اروپایی خبر داد.

 

هداپرس:«اولاف شولتس» صدراعظم آلمان، امروز(شنبه) گفت که ابتکار آلمان در زمینه ایجاد سامانه پدافند دفاع هوایی مشترک اروپایی موسوم به «ابتکار سپر آسمان اروپا» مورد حمایت ۲۱ کشور عضو اتحادیه اروپا قرار گرفته و چند کشور دیگر نیز نسبت به این پروژه تمایل نشان داده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که شولتس در پیامی ویدیویی گفت: ما با همسایگان اروپایی خود چتر حفاظتی اروپایی را به منظور دفع حملات ایجاد می‌کنیم. ۲۱ کشور به ابتکار آلمان ملحق شده‌اند و چند کشور دیگر نیز تمایل نشان داده‌اند.

صدراعظم آلمان بر اهمیت این کار مشترک اتحادیه اروپا تاکید کرده و گفت که این نهاد نیاز به صنایع کارآمد دفاعی دارد.

اوایل فوریه، «بوریس راین» نخست‌وزیر ایالت هسن آلمان به مجله بیلد گفته بود که پیشنهاد ایجاد اتحاد دفاعی اروپایی بدون مشارکت آمریکا را ارائه کرده است.

حمله تهاجمی روسیه به اوکراین، جنگ را به اروپا بازگردانده است و توانمندی دفاعی ناتو و اروپا را در کانون توجه قرار داده و به چالش کشیده است. در موقعیت کنونی، اروپا و ناتو در حال ارتقا و آماده‌سازی راهبرد دفاعی جدیدی هستند. این راهبرد، شامل محافظت در برابر حملات احتمالی موشکی روسیه در صورت تشدید جنگ علیه اوکراین و رویارویی احتمالی با مسکو است.

با وجود همه بررسی‌ها و مطالعات، شکاف‌هایی در چتر حفاظتی ناتو برای اروپا وجود دارد. حال، سامانه پدافند هوایی ابتکار سپر آسمان اروپا که آلمان در اکتبر ۲۰۲۲ راه اندازی کرد، قرار است این شکاف‌ها را پر کند.

در حاشیه نشست ناتو در بروکسل، ۱۵ کشور یک تفاهم‌نامه ایجاد پدافند هوایی اروپا را امضا کردند. علاوه بر آلمان، کشورهای بلژیک، بلغارستان، استونی، فنلاند، بریتانیا، لتونی، لیتوانی، هلند، نروژ، رومانی و همچنین اسلواکی، اسلوونی، جمهوری چک و مجارستان نیز این تفاهم‌نامه را امضا کردند. پس از آن،‌ دانمارک، سوئد، اتریش و سوئیس نیز به این طرح پیوستند.

صدراعظم آلمان، پیشتر، از یک «منفعت امنیتی برای سراسر اروپا» سخن گفت و استدلال کرد که پدافند هوایی مشترک اروپایی ارزان‌تر و کارآمدتر از این است که هر کشور بخواهد پدافند هوایی، گران‌قیمت و پیچیده خود را بسازد. با این حال، تاکنون فرانسه، ایتالیا و لهستان هنوز در این ابتکار مشارکت نکرده‌اند. پاریس با انتقاد از این ابتکار می‌گوید که این پروژه نباید صرفا اروپایی باشد، بلکه فناوری از رژیم صهیونیستی و آمریکا نیز باید خریداری شود.

هدف «سپر آسمان» خرید سامانه‌های دفاعی کوتاه، میان‌برد و دوربرد است که تا حد امکان هماهنگ باشند و بتوانند تمامی تهدیدهای هوایی را دفع کنند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12287

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: