احیای چاه‌های عمیق با ربات و دوربین ویدئومتری

احیای چاه‌

یک شرکت دانش‌بنیان، نسل چهارم دوربین ویدئومتری و ربات شیارزن چاه عمیق را با هدف احیاء و آبدهی مجدد این چاه‌ها به بازار معرفی کرد.

 

هداپرس:ابوالفضل حسنی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: چاه‌هایی که حفر شده‌اند، پس از پنج تا ۱۰ سال استفاده، دچار فرسودگی، گرفتگی شبکه، رسوب گرفتگی و دچار کاهش آبدهی می‌شوند و باید از رده خارج و مجددا احیاء شوند.

وی با اشاره به بومی‌سازی دوربین ویدئومتری چاه عمیق و دستگاه جک ترمیم چاه، اظهار کرد: ما در ابتدا با دوربین بومی‌سازی شده عیوب و اشکالات موجود در داخل چاه را شناسایی و در مرحله بعد با دستگاه جک ترمیم، دفرمگی و انسداد چاه را برطرف و مجددا چاه را احیاء و قابل استفاده می‌کنیم.

حسنی با بیان اینکه شیارهای پیرامون لوله فلزی چاه‌های عمیق اغلب به دلیل رسوبات املاح آب، آهک و ماسه یا ریزش چاه دچار گرفتگی می‌شوند، افزود: این مساله به مرور زمان منجر به کاهش سرریز آب به داخل چاه و در نتیجه افت سطح آب و کاهش بهره‌وری آن می‌شود و برای رفع این مشکل، روش‌های متفاوتی وجود دارد که یکی از کارآمدترین روش‌ها ایجاد شیار جدید با استفاده از دستگاه شیارزن (مشبک زن) جداره چاه است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به کیفیت مطلوب این محصول در قیاس با نمونه‌های خارجی، افزود: نمونه خارجی این دستگاه‌ بین یک تا یک و نیم میلیارد تومان قیمت دارند، اما ما این محصول را با حدود یک پنجم قیمت عرضه می‌کنیم و در اختیار پیمانکاران داخلی قرار دهیم که این خود باعث خروج ارز از کشور شده است.

وی خاطر نشان کرد: نسل چهارم دوربین ویدئومتری چاه عمیق با دارا بودن بدنه یکپارچه آلومینیومی توان انجام عملیات بازرسی تا عمق ۵۰۰ متر را دارد. سیستم تصویربرداری شامل دو دوربین با زاویه دید ۱۲۰ درجه است که یکی به صورت عمودی برای تصویربرداری از عمق و دیگری به صورت افقی با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه جهت تصویربرداری از جداره چاه تعبیه شده‌اند تا نبود نقطه کور در بازرسی را تضمین کند.

به نقل از معاونت علمی ریاست جمهوری، حسنی اضافه کرد: روشنایی این دوربین شامل هشت عدد LED Power است که با پوشش رزین ترکیبی مخصوص، ضمن مقامت بالا در مقابل ضربه، خط و خش، کدر شدن و نفوذ آب، با ایجاد نورپردازی قوی و یکنواخت، امکان تصویربرداری شفاف و با کیفیت را از داخل چاه فراهم می‌آورد. همچنین با استفاده از کانکتورهای ضد آب جهت اتصال دوربین به کابل، دوربین پس از پایان عملیات به راحتی از کابل جدا می‌شود و در جعبه مخصوص قرار می‌گیرد تا حین حمل و نقل آسیب نبیند. همچنین عدم اتصال مستقیم کابل به بدنه مانع از کشیدگی و پاره شدن کابل به دلیل وزن دوربین می‌شود.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12520

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: