نتایج شکایات مردمی از اصناف مشخص شد

اصناف

بر اساس نمودار نتایج شکایات پیگیری شده از سوی بازرسان اصناف در ۱۰ ماهه امسال حدود ۲۳ درصد رضایت شاکی را در پی داشته، ۳۱ درصد غیرمتخلف شناخته شدند و ۲۷ درصد متخلف بوده‌اند و بیشترین آمار تخلفات نیز مربوط به گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور صورت حساب بوده است.

 

هداپرس:طی ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲ بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار فقره بازرسی انجام شد و رویکرد اصلی بازرسان در این دوره، شکایت محور بوده است. بر اساس نمودار نتایج شکایات پیگیری شده از سوی بازرسان اصناف در ۱۰ ماهه سال ۱۴۰۲، حدود ۲۳ درصد رضایت شاکی را در پی داشته، ۳۱ درصد غیرمتخلف شناخته شدند و ۲۷ درصد متخلف بوده‌اند. همچنین ۱۹ درصد این پرونده‌ها در دست بررسی است.

همچنین در این دوره بیشترین آمار بازرسی به ترتیب مربوط به خراسان رضوی، فارس، تهران و اصفهان بوده است.

در این میان در ۱۰ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۱۲ هزار فقره پرونده تخلف (معادل ۴.۹ درصد از بازرسی های انجام شده) به تعزیرات حکومتی و مراجع ذی صلاح ارجاع شده است. بیشترین آمار تخلفات طی این دوره مربوط به گرانفروشی، عدم درج قیمت و عدم صدور صورت حساب بوده است.

همچنین در این مدت، تعداد ۱۳۲ هزار و ۷۸۶ فقره شکایت مردمی توسط واحدهای بازرسی اصناف دریافت شده که از این تعداد شکایات، ۱۲۹ هزار و ۴۲۵ فقره قابل پیگیری بوده است.

چگونه شکایت کنیم؟

مردم می‌توانند با مراجعه به ستاد خبری سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و شهرستان‌های تابعه شکایت خود را تنظیم کنند یا از طریق تلفن (۱۲۴)، پورتال سازمان حمایت به نشانی الکترونیکی www.cppo.ir، سایت (۱۲۴.ir) و اپلیکیشن آپ شکایت خود را مطرح کنند.

طبق قانون نظام صنفی گران‌فروشی، کم‌فروشی، تقلب، احتکار، عرضه خارج از شبکه عدم اجرای ضوابط قیمت‌گذاری و توزیع، فروش اجباری، ‌عدم درج قیمت و عدم صدور صورتحساب از جمله مهم‌ترین تخلفات صنفی است.

همچنین بر اساس قانون صنفی باید درآمدهای ناشی از جریمه‌های دریافتی به حساب خزانه واریز ‌شود و معادل آن در بودجه‌های سنواتی منظور و توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت پس از تأمین بار مالی ماده (۴۴) این قانون به‌طور مساوی در اختیار سازمان تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف ایران و وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار ‌گیرد تا در اجرای این قانون هزینه کنند اما اتاق اصناف بارها نسبت به دریافت نکردن این بودجه گلایه کرده است.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11518

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: