تدوین استانداردها باعث به انحراف نرفتن مسئولیت اجتماعی می شود

مسئولیت اجتماعی

رئیس دانشگاه تهران گفت: حوادث غزه نشان داد مسئولیت اجتماعی در سطح بین المللی به انحراف کشیده شده است لذا برای به انحراف نرفتن آن نیازمند تدوین استانداردها هستیم.

هداپرس:در دهمین همایش ملی و دومین همایش بین المللی ترویج اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی که امشب با حضور مسئولان علمی و آموزشی و رئیس مجلس در سالن اجلاس سران برگزار شد، چهره های  فعال در حوزه مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بخش های مختلف کشور معرفی و از سوی دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران تجلیل شدند.محمد مقیمی، رئیس دانشگاه تهران در این مراسم با اشاره به اینکه مسئولیت پذیری  امروز دیگر یک اقدام لوکس و تشریفاتی نیست بلکه یک التزام اجتماعی است، اظهار داشت: امروز هر فرد، سازمان و یا هر ملتی می‌خواهد سرآمد باشد باید در عرصه مسئولیت پذیری سرآمدی خود را اثبات کند.

وی مسئولیت اجتماعی را در سه بعد اساسی شناختی، عاطفی و عملکردی تقسیم بندی کرد و گفت: در بعد شناختی سازوکارها و اقدامات و رویه‌ها، در بعد عاطفی نگرش مردم و عاملان این رفتار اجتماعی و در بعد عملکردی باید شاهد اجرای ابعاد مسئولیت پذیری در بخش های مختلف جامعه باشیم.

وی گفت: دانشگاه تهران در دوره جدید مدیریت خود شعاری را با عنوان جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد پذیرش مسئولیت اجتماعی انتخاب کرد، بنابراین در این بخش اعتقاد ما بر این است که مسئولیت اجتماعی جزو لاینفک ماموریت اصلی دانشگاه است و بر همین اساس ستاد مسئولیت اجتماعی دانشگاه تهران تشکیل شده که هدف اصلی آن هم در بعد شناختی بسترهای علمی تحقیقاتی را برای توسعه ابعاد مسئولیت اجتماعی فراهم کند و هم از بعد عاطفی فعالیت‌های نگرشی را سامان دهد و در بعد عملکردی شاهد تحقق این هدف مهم باشیم.

رئیس دانشگاه تهران به مخاطرات و تهدیدهایی که این امر اجتماعی را مورد تهدید قرار می دهد اشاره کرد و گفت: گاهی اوقات رفتارهای ریاکارانه ای توسط افراد و نهادها صورت می گیرد لذا باید توجه کنیم که رفتارهای مسئولانه اجتماعی مبتنی بر واقعیات و جنبه‌های شناختی، عاطفی و عملکردی واقعی باشد و بر اساس نگاه ریاکارانه نباشد.

وی تصریح کرد: امروز در سطح کلان و بین‌المللی شاهد رفتارهای ریاکارانه از سوی نظام استکباری به رهبری آمریکا هستیم. ریاکارانه رفتار می‌کنند که مدافع حقوق بشر هستند و می‌خواهند ملت‌ها را به توسعه یافتگی برساند در حالی که عملکرد آمریکا در غزه عزیز گویای امر دیگری است. امروز پذیرش مسئولیت اجتماعی در سطح بین المللی به انحراف کشیده شده و در سطح فردی و سازمانی نیز می تواند رخ دهد.

مقیمی دانشگاه تهران با بیان اینکه گاها در سطح دولت تلاش‌های خوبی انجام شود و هزینه‌های زیادی صورت گیرد تا مردم رضایت داشته باشند اما به تناسب این تلاش ها اعتماد عمومی در جامعه حاصل نمی‌شود، علت را در تفاوت فعالیتی که صورت گیرد و  ادراک مردم دانست و تصریح کرد: باید در رفتارهای مسئولیت اجتماعی تلاش کنیم رفتارهایی را به صورت واقعی و هدفمند بروز دهیم که مردم ادراک درست و ادراک مثبتی از آن رفتارها داشته باشند.

وی در پایان تاکید کرد: مسئولان ذی ربط و فعال در این حوزه در دانشگاه باید استانداردهای لازم را تدوین و تصویب کنند تا در مسئولیت اجتماعی دچار انحراف نشویم.

قناعتی رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، نیز در این همایش با بیان اینکه حکمرانی خوب با مشارکت آحاد باعث مسئولیت‌پذیری و پاسخ‌گویی اجتماعی می شود، گفت: با مسئولیت‌پذیری اجتماعی می‌توانیم از اجرای درست سیاست‌ها اطمینان داشته باشیم. مسئولیت‌پذیری اجتماعی نه تنها در کانون توجه رهبری قرار دارد که در سند تحول دولت مردمی از مردم به عنوان میان‌دار یاد شده است. تعداد دبیرخانه‌های دانشگاه علوم‌پزشکی تهران در دولت دوازدهم ۱ مورد بود که این تعداد در دولت سیزدهم به ۹  مورد رسیده است.

وی افزود: باید همچون روزهای نخست انقلاب خود را همواره بدهکار بدانیم، اگر نگاه و فرهنگ بدهکار بودن به مردم از سوی مسئولان در جامعه گسترش یابد بسیاری از مشکلات رفع می‌شود.

منبع:تسنیم

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10982

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: