معاون آموزش سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی عنوان کرد

تحقق بیش از ۷۰ درصدی الگوی کشت

الگوی کشت

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی با اشاره به اینکه طرح الگوی کشت بیش از ۷۰ درصد محقق شده است، گفت: در کشور کشاورزی سنتی نداریم و همه به نوعی از تکنولوژی استفاده می کنند.

 

هداپرس:محمد مهدی قاسمی در نشست خبری که به مناسب گرامیداشت دهه فجر برگزار شد در پاسخ به میزان محقق شدن طرح الگوی کشت در کشور گفت: از سال گذشته طرح الگوی کشت ملی به تفکیک استان‌ها مشخص و ابلاغ شده است. علی رغم اینکه اعتبارات متناسب و مد نظر وزارت جهاد هنوز تخصیص نیافته، اما این طرح تحقق بالایی داشته است و تحقق آن به بیش از ۷۰ درصد رسیده است.

وی افزود: نقشه راهی برای اجرای الگوی کشت در کشور داریم و وزارت جهادکشاورزی نیز آن را پیگیری می‌کند.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ادامه داد: در این طرح کاروان‌های آموزشی و ترویجی در نظر گرفته شده است. برای هر محصول اساسی نیز بسته‌های آموزشی و ترویجی وجود دارد که هم کارشناسان اجرایی آموزش‌های لازم را می‌بینند و هم آماده می شوند که کشاورزان را در مزرعه توانمند کنند.

وی تصریح کرد: برای مثلاً تمرکز کشت برنج در استان‌های گیلان و مازندارن و مقداری در گلستان است. در الگوی کشت به دنبال این هستیم در مناطقی که اقلیم خشک دارند و کم بارش هستند کشت برنج را محدود کنیم. البته مشخص شده که در سال های پر بارش نیز امکان کشت در برخی استان‌ها مانند خوزستان و در برخی مناطق امکان کشت وجود دارد.

به گفته وی در بخش انتقال کشت فضای باز سبزی و صیفی به گلخانه ها نیازمند تسهیلات و اعتبار هستیم.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات آموزش  و ترویج کشاورزی در بخش دیگری از صحبت هایش به افزایش میزان تولیدات از ابتدای انقلاب تاکنون اشاره کرد و گفت:در ابتدای انقلاب تولید محصولات کشاورزی ۲۵ میلیون تن بوده که در حال حاضر به ۱۲۵ میلیون تن رسیده این در حالیست که سطح زیر کشت ۴۰ درصد افزایش یافته است به عبارت دیگر این افزایش تولید با ورود علم و دانش و نوآوری به مزرعه امکان پذیر شده است.

وی عنوان کرد: با مباحث تغییر اقلیم مواجه هستیم و در بارش و پراکنش بارش نیز با چالش مواجهیم. میزان بارش طی۵۰ سال اخیر کاهش و درجه حرارت افزایش یافته است‌ و به همین دلیل ورود هرچه بیشتر دانش و فناوری بیش از پیش نیاز است.

قاسمی با اشاره به اینکه کشاورزی سنتی نداریم، گفت: همه کشاورزان به نحوی از تکنولوژی در سطوح مختلف استفاده می‌کنند، بنابراین کشاورزی ما سنتی نیست.

وی همچنین افزود: با بذور و ارقام معرفی‌ شده تا به کارگیری تجهیزات مختلف و مکانیزاسیون در ایجاد بستر کشت مناسب، اقدامات به زراعی، به باغی در این بخش تولیدات بیشتر را در بخش کشاورزی رقم می‌زند. همچنین با توجه به روند تغییر اقلیم کلیه اقدامات بخش کشاورزی در راستای سازگاری با تغییر اقلیم است.

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات آموزش  و ترویج کشاورزی در پایان گفت:با بالغ بر ۲۵۰ شرکت دانش بنیان همکاری داریم که نوآوری و فناوری‌های جدید را به کشاورزی ارائه می‌دهند.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11440

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: