این نوشیدنی معده و روده شما را نابود می کند

نوشابه

طبق گزارش CDC، نوشیدن مکرر نوشابه با افزایش وزن، چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبدی غیر الکلی، پوسیدگی دندان و نقرس مرتبط است.

 

هداپرس: نوشابه برای سلامتی شما بهترین گزینه نیست، اما چه اتفاقی واقعا برای بدن شما می افتد زمانی که نوشابه می نوشید؟

ممکن است ویدیوهای مختلفی را به صورت آنلاین دیده باشید که نشان می دهد چگونه می توان از نوشابه برای تمیز کردن سکه ها، ایجاد آتشفشان در بطری نوشابه هنگام جفت شدن با قرص نعناع یا حتی خوردگی فلز استفاده کرد. خوشبختانه، بدن مکانیسم هایی دارد که از شما در برابر نوشیدنی های شیرین و گازدار محافظت می کند.

با این حال، نوشیدن بیش از حد نوشابه همچنان می تواند بر قسمت های مختلف بدن تأثیر بگذارد و طبق مقاله ای در سال ۲۰۲۱ که در پیشگیری از بیماری مزمن منتشر شده است، ۶۳ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده حداقل یک بار در روز نوشابه می نوشند.

نوشیدن نوشابه با معده و بدن شما چه می کند؟

طبق گزارش CDC، نوشیدن مکرر نوشابه با افزایش وزن، چاقی، دیابت نوع ۲، بیماری قلبی، بیماری کلیوی، بیماری کبدی غیر الکلی، پوسیدگی دندان و نقرس مرتبط است. بعلاوه، بزرگسالان و نوجوانانی که به طور مکرر نوشابه می نوشند، به احتمال زیاد رفتارهای ناسالم بیشتری از جمله سیگار کشیدن، نداشتن خواب کافی و … دارند.

نوشیدن نوشابه ممکن است بر سلامت دهان و دندان شما تأثیر منفی بگذارد

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۲ در مجله Biomimetics، نوشیدن نوشابه با پوسیدگی دندان، فرسایش مینای دندان و از دست دادن دندان مرتبط است. هر ماده واقعا اسیدی و هر چیزی که قند زیادی داشته باشد می تواند باعث “پوسیدگی” دندان شود. نوشابه کاملاً اسیدی است و معمولاً دارای مقادیر زیادی قند است که توسط پلاک‌ها و میکروب‌ها به اسید لاکتیک تبدیل می‌شود و شروع به حل کردن دندان ها می کند.

نوشابه علاوه بر اینکه به دندان‌های شما آسیب می‌رساند، می‌تواند از راه‌های مختلفی بر بهداشت دهان شما نیز تأثیر بگذارد، از جمله تغییر بزاق و لثه‌ها. بزاق نقش مهمی در سلامت دهان و دندان دارد، زیرا به خنثی کردن اسید موجود در دهان و شستشوی ذرات غذا و باکتری ها کمک می کند. با این حال، نوشیدن نوشابه می‌تواند تولید بزاق شما را کاهش دهد و مبارزه با باکتری‌های مضر را برای دهان سخت‌تر کند. همچنین، قند و اسید موجود در نوشابه می‌تواند لثه‌های شما را تحریک و ملتهب کند و منجر به تورم، خونریزی و حتی تحلیل لثه شود. در صورت عدم درمان، بیماری لثه می تواند منجر به از دست دادن دندان و سایر مشکلات جدی سلامتی شود.

نوشیدن نوشابه ممکن است باعث تحریک معده شود

در حالی که نوشابه ممکن است مستقیماً به پوشش معده آسیب وارد نکند، نوشابه بسیار گازدار است که می تواند برای افرادی که از قبل مشکلات گوارشی دارند باعث تحریک بیشتر معده شود. برای کسانی که مبتلا به گاستریت، زخم، رفلاکس اسید و موارد مشابه هستند، اسید کربنیک ممکن است علائم آنها را تشدید کند و باعث ناراحتی شدید و جدی شود، به خصوص اگر قبلاً التهاب مزمن را تجربه کرده باشند.

نوشابه می تواند قند خون و خطر مقاومت به انسولین را افزایش دهد

۱۲ اونس قوطی نوشابه معمولی کولا حدود ۳۷ گرم شکر اضافه دارد(به ازای USDA) برای در نظر گرفتن این موضوع، انجمن قلب آمریکا بیش از ۱۰۰ کالری در روز (حدود ۶ قاشق چایخوری یا ۲۵ گرم شکر) را برای زنان و ۱۵۰ کالری در روز (حدود ۹ قاشق چایخوری یا ۳۶ گرم شکر) را برای مردان توصیه نمی کند.

نوشابه می تواند تاثیری قوی بر قند خون داشته باشد. قند اضافه شده از نوشابه که به سرعت جذب می شود، می تواند به سرعت قند خون را افزایش دهد. تولید انسولین بدن ممکن است در پاسخ افزایش یابد و تلاش کند سطح بالای گلوکز خون را پایین بیاورد. این الگوی افزایش نامنظم و کاهش سطح گلوکز در طول روز ممکن است منجر به روند تغییرپذیری بالای گلوکز یا نوسانات و نوسانات شدید گلوکز شود.
تنوع زیاد گلیسمی می تواند به نوسانات انرژی و خستگی، نوسانات خلقی، و حتی افزایش خطر ابتلا به پیش دیابت، دیابت و بیماری های قلبی عروقی منجر شود. با گذشت زمان، آسیب میکروواسکولار ممکن است رخ دهد که برخی از محققان (مانند مقاله ۲۰۲۰ در دیابتولوژی قلبی عروقی) معتقدند که می تواند بر سلامت قلب و عروق تأثیر منفی بگذارد.

نوشابه ممکن است باعث افزایش تری گلیسیرید و کاهش کلسترول HDL شود

مقادیر زیاد قند اضافه شده می تواند تری گلیسیرید را افزایش داده و کلسترول خوب خون را کاهش دهد.

طبق یک مطالعه در سال ۲۰۲۰ در ژورنال انجمن قلب آمریکا، بزرگسالانی که به طور مکرر نوشابه می نوشند، ۹۸ درصد بیشتر در معرض خطر پایین بودن سطح HDL (کلسترول خوب) هستند و ۵۳٪ شانس بیشتر برای ابتلا به تری گلیسیرید بالا دارند. اگر شکر نوشابه برای فعالیت بدنی استفاده نشود، کبد قند را به چربی (تری گلیسیرید) تبدیل می کند.

تشخیص کبد چرب در بیمارانی که سال‌ها به طور منظم الکل و همچنین نوشابه مصرف می‌کنند، معمول بوده است.

نوشابه ممکن است باعث ایجاد تغییراتی در میکروبیوتای روده شما شوددر حالی که شیرین کننده های مصنوعی در ابتدا به عنوان گزینه ای «سالم تر» استفاده می شد. برخی تحقیقات نشان داده اند ممکن است اینطور نباشد.

یک مطالعه منتشر شده در سال گذشته نشان داد که شیرین کننده های مصنوعی، مانند آنهایی که در نوشابه های رژیمی یافت می شوند، ممکن است بر میکروبیوم روده و کنترل قند خون تاثیر منفی بگذارند.

تحقیقات دیگر ارتباط بین شیرین کننده های مصنوعی و افزایش خطر اختلالات متابولیک مانند دیابت نوع ۲ و سندرم متابولیک را نشان می دهند. با در نظر گرفتن همه موارد، ممکن است برای اکثر مردم ایده خوبی باشد که مصرف چنین نوشیدنی‌هایی را محدود کرده و جایگزین‌های کم خطرتر را انتخاب کنند.

نوشابه ممکن است خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش دهد

همانطور که توسط CDC ذکر شده است، نوشیدن مکرر نوشابه با افزایش خطر ابتلا به چندین مشکل پزشکی از جمله چاقی، دیابت، افزایش فشار خون، چربی اضافی شکم، سندرم متابولیک و آسیب و بیماری کلیوی مرتبط است.

علائم مصرف زیاد نوشابه

علائمی که نشان می دهد ممکن است بیش از حد نوشابه نوشیده باشید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد قفسه سینه، سوزش سر دل و نارسایی برای کسانی که مشکلات گوارشی دارند
  • سوء هاضمه، التهاب، حالت تهوع، اسهال و نفخ ناشی از مقادیر زیاد قند یا شیرین کننده های مصنوعی
  • افزایش خروجی ادرار و کم آبی بدن به دلیل دریافت کافئین و شکر
  • نوسانات خلقی، احساس ضعف، لرزش و گرسنگی به دلیل نوسانات قند خون
  • میل شدید به خوردن غذاها و نوشیدنی های شیرین

جایگزین هایی برای نوشابه

  • دتاکس واتر از میوه یا سبزیجات
  • آب سلتزر طعم دار یا بدون طعم
  • کومبوجا
  • چای گازدار

آیا نوشابه به معده شما آسیب می رساند؟

مطالعات نشان می دهد که نوشیدن مقادیر زیاد نوشابه یا حداقل ۱۰ فلور اونس، ممکن است معده شما را به دلیل اسیدیته بالا تحریک کند.

اگر نوشیدن نوشابه را متوقف کنم معده من کوچک می شود؟

نوشیدن نوشابه اندازه معده شما را تغییر نمی دهد، بنابراین اگر نوشیدن آن را متوقف کنید به احتمال زیاد تغییر نمی کند یا کوچک نمی شود.

کدام اندام بیشتر تحت تاثیر نوشابه قرار می گیرد؟

ارگانی که بیشتر تحت تاثیر نوشیدن نوشابه قرار می گیرد، دهان است. از آنجایی که نوشابه ابتدا از دهان عبور می‌کند، محتوای قندی و اسیدی آن با باکتری‌های موجود در دهان واکنش نشان می‌دهد که می‌تواند به مینای دندان آسیب برساند و باکتری‌های ایجاد کننده حفره را تقویت کند و به پوسیدگی دندان کمک کند.

نوشابه با بدن شما چه می کند؟

نوشابه با آسیب رساندن به بهداشت دهان، تحریک معده و تغییر میکروبیوتای روده بر بدن شما تأثیر می گذارد. نوشابه به دلیل محتوای قند افزوده بالایی که دارد، می‌تواند به مشکلات سلامتی مرتبط با مصرف زیاد قند افزوده، از جمله سندرم متابولیک، دیابت و بیماری‌های قلبی عروقی دامن بزند.

 منبع:صدآنلاین
Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10172

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: