گرسنگی در غزه؛ کودکان با سوءتغذیه مواجه‌اند

غزه

مردم غزه وارد مرحله جدیدی از تشدید گرسنگی در سایه عدم ورود کمک‌های بشردوستانه به تعدادی از مناطق به ویژه مناطق محاصره شده در شمال غزه شده‌اند و این وضعیت به ویژه از نظر کمبود شیر برای کودکان بسیار خطرناک است و هزاران طفل شیرخواره تحت تاثیر آن قرار گرفته‌اند.

 

هداپرس:ساکنان غزه از تأمین نیازهای اولیه خود از جمله آب آشامیدنی سالم عاجز هستند. ساکنان غزه اکنون نمی‌توانند برای کودکانشان یک قوطی شیر تهیه کنند چرا که در سرتاسر نوار غزه تمام شده است. در دو ماه اول حمله رژیم صهیونیستی به غزه، این منطقه با کمبود شدید شیر لازم برای کودکان شیرخواره‌ای که از مشکلات غذایی رنج می‌برند و همچنین مکمل‌های غذایی لازم برای کودکان مواجه شد. با گذشت زمان دیگر همه چیز تقریبا در نوار محاصره شده که تمام مناطقش هر روز در معرض بمباران توسط رژیم صهیونیستی هستند، تمام شده است.

اکنون در منطقه شمال غزه دیگر شیر برای کودکان موجود نیست و در جنوب و مرکز غزه نیز بسیار کم شده است. خانواده‌ها مجبور شده‌اند تا در سایه بحران کنونی جایگزین‌هایی را برای شیر کودکان پیدا کنند. برخی گندم را با برنج و شکر آرد می‌کنند تا از آن به عنوان جایگزینی برای طفل شیرخواره خود استفاده کنند.

از جمله این افراد مردی به نام «عطیه ابوثمره» ۳۵ ساله ساکن شمال غزه است که از اواخر دسامبر نتوانسته برای کودکش شیر تهیه کند و مجبور شده تا از این جایگزین استفاده کند اما از اوایل ماه جاری میلادی بعد از تمام شدن برنج با مشکل دیگری مواجه شده است.

ابوثمره سه کودک دارد که یکی از آنها یک و نیم سال سن دارد. زنش با مشکلات جسمانی مواجه است و نمی‌تواند به کودکش شیر بدهد.

وی گفت: در دوره اخیر ما نتوانستیم هیچ چیزی را برای کودکانمان پیدا کنیم و در حال حاضر تنها تکه‌ای نان داریم. من در بعضی مواقع منتظر می‌مانم تا کودکانم اگر چیزی داشتیم بخورند و اگر چیزی باقی ماند من آن را بخورم. ما مدتی است که مکمل‌های غذایی نداریم و تنها آب و شکر داریم که به کودکانمان بدهیم. قبلا سبزی‌ها را می‌پختم و به کودکانم می‌دادم. اوایل به سختی آن را می‌خوردند اما بعدا از شدت گرسنگی مجبور بودند آن را بخورند. از چند روز پیش تلاش می‌کنم تا سبزی تهیه کنم اما آن هم وجود ندارد. من می‌دانم که این روش به جسم آنها و سلامتی‌شان آسیب می‌زند اما دیگر چیزی وجود ندارد که به کودکانم بدهم.

ایهاب ابوکرش ۳۰ ساله نیز درباره اینکه غذایی برای کودکانش ندارد، صحبت کرد. کودکان وی هشت ساله، سه ساله و هشت ماهه هستند: «اوایل غذایی را که به آن عادت داشتند، می‌خواستند اما بعد از چند روز گرسنگی دیگر هرچه را که به آنها می‌دادم، می‌خوردند.»

ایهاب درباره عوارض سوء تغذیه در کودکانش صحبت کرد و گفت که خود وی نیز ظرف چهار ماه اخیر ۲۵ کیلوگرم از وزنش را از دست داده است.

وی گفت طفل شیرخواره‌اش مدام از گرسنگی گریه می‌کند.

وی به العربی الجدید گفت: من در محله النصر در مرکز شهر غزه زندگی می‌کنم و از اوایل ماه کنونی حتی یک روز را سیر نخوابیده‌ام. کودکانم هر روز از من می‌پرسند چرا با آنها از چیزی که داریم، نمی‌خورم و من همیشه این دروغ را می‌گویم که قبل از آنها غذا خورده‌ام. با اینکه خیلی تلاش می‌کنم تا غذایی را برای آنها تهیه کنم اما نشانه‌های لاغری، فقدان تمرکز و مبتلا شدنشان به اسهال را می‌بینم. من نگران این هستم که طفل شیرخوارم را از دست بدهم.

در شهر رفح که بیش از یک میلیون آواره به آنجا پناه برده‌اند و به نظر می‌رسد که اوضاع آنجا بهتر از شمال غزه باشد، حمزه ابو الهین تأکید کرد هیچگونه شیری وجود ندارد که به کودک ۲ و سه ساله‌اش که از سوء تغذیه و اسهال رنج می‌برند، بدهد.

وی گفت: از پنج روز پیش دنبال شیر هستم و پیدا نمی‌کنم. به رغم اینکه برخی غذاها وجود دارد اما آنها شیر می‌خواهند.

نائل علیوه، متخصص طب کودکان گفت: زنان باردار و شیرخواران بیشتر در معرض خطرات سوء تغذیه هستند. سوء تغذیه کودکان به ویژه شیرخواران منجر به مشکلات جسمانی زیادی از جمله کمبود وزن و تأخیر در رشد کودک می‌شود و برای زنان باردار نیز بر جنین تأثیر می‌گذارد و ممکن است منجر به مرگ آن شود.

بر اساس بیانیه‌های وزارت بهداشت غزه حدود یک میلیون نفر زیر ۱۸ سال در نوار غزه زندگی می‌کنند و تقریبا همه آنها با خطر سوء تغذیه مواجه هستند.

منابعی در وزارت بهداشت غزه اعلام کردند: هشت کودک زیر پنج سال به دلیل سوء تغذیه ظرف دو ماه اخیر جان خود را از دست دادند.

منابع فلسطینی امروز (شنبه) نیز گزارش دادند یک کودک در بیمارستان کمال عدوان به دلیل سوء تغذیه و گرسنگی جان خود را از دست داد.

صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) طی ماه فوریه کنونی اعلام کرد: وضعیت کودکان در شمال غزه خطرناک‌تر از جنوب آن است و ۱۰ درصد کودکان زیر سن ۲ سال از سوء تغذیه شدید رنج می‌برند. وخامت وضعیت غذایی برای یک ملت ظرف سه ماه یک مسئله بی سابقه در سطح جهان است.

یونیسف اخیرا اعلام کرد: از هر ۶ کودک در غزه یک نفر از سوء تغذیه رنج می‌برد. ورود کمک‌های بشردوستانه، آن هم بدون شرط و شروط یک ضرورت برای ساکنان نوار غزه است. کمک‌هایی که در حال حاضر وارد نوار غزه می‌شود، کافی نیست. وضعیت کنونی ساکنان و کودکان غزه نتیجه مستقیم کمبود کمک‌هاست.

درحالی که در صد و چهل و یکمین روز از جنگ غزه حملات رژیم صهیونیستی به مناطق مختلف غزه ادامه دارد، وزارت بهداشت غزه اعلام کرد آمار شهدا از آغاز جنگ غزه به ۲۹ هزار و ۶۰۶ نفر و آمار مجروحان به ۶۹ هزار و ۷۳۷ نفر رسید.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=12299

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: