فردا ۲۰ دی دستورالعمل رفع تعهدات ارزی تکمیل می‌شود

تعهدات ارزی

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران اعلام کرد: بانک مرکزی امروز نیمی از دستورالعمل مربوط به رفع تعهدات با شمش طلا را داد و فردا باقی آن تکمیل می‌کند. او ادامه داد: بزودی شرایط اجرای این سیاست را اعلام می‌کنیم.

 

هداپرس:امروز سه شنبه ۱۹ دی ۱۴۰۲،  در نشست تخصصی بازارسازی و مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران که از نشست‌های همایش حکمرانی ارزی؛ ثبات و رونق اقتصادی است؛ کارشناسان به بررسی  نظام ارزی کشور پرداختند.

سعیدی مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلا ایران به یکی از مباحث روزهای اخیر پیرامون الزام رفع تعهد ارزی با واردات طلا از طریق فروش در مرکز مبادله پرداخت. او گفت: در مورد عرضه طلا در مرکز مبادله ابلاغیه‌ای در بانک مرکزی منتشر شد و برنامه ریزی این کار و مقدمات آن فراهم شده است. امروز نیمی از دستورالعمل این کار در بانک مرکزی تدوین شده و فردا باقی آن تکمیل می‌شود و در این بین فرصتی وجود دارد تا سامانه آن را تکمیل و فرآیند و شرایط آن را اعلام کنیم.

او افزود: قیمت عرضه طلا در مرکز مبادله طبق اعلام بانک مرکزی بر اساس عرضه و تقاضا مشخص می‌شود و نگرانی در این رابطه وجود ندارد. خریدارانی که در اولویت طلا هستند رسته تولیدکننده در صنف طلا و جواهر است. در شهر تهران حدود ۱۲۰۰ و اگر شهرستان‌ها را نیز در نظر بگیریم چندین هزار تولیدکننده طلا و جواهر وجود دارد که نیاز آن‌ها می‌تواند از این طریق تامین شود.

سعیدی ادامه داد: برای ازبین رفتن فضایی که طلا چندین بار به کشور وارد شود و دوباره از کشور خارج شود این کار انجام شده است. به عنوان مرکز مبادله در بازار ارز مداخله‌ای نخواهیم کرد و وظیفه مداخله با بانک مرکزی است اما ابزارهای لازم را خواهیم داشت و بانک مرکزی نیز می‌تواند از آن‌ها در زمان مورد نیاز استفاده کند.

او  در پاسخ به این پرسش که برخی افراد که نیاز به نقدینگی دارند در شرایط فعلی که هنوز دستورالعمل اعلام نشده بلاتکلیف مانده‌اند، گفت: درخواست تمام کسانی که طلا دارند و به شکل کتبی مراجعه کرده‌اند پاسخ داده شده است و کاری که باید انجام دهند مشخص شده است. این کار با بانک کارگشایی انجام خواهد شد با صحت سنجی، لجستیک و استفاده از خدمات خزانه انجام می‌شود. همچنین عرضه طلا در مرکز مبادله را با توجه به برد جغرافی بانک کارگشایی نزد این بانک انجام خواهیم داد و پس از صحت‌سنجی توسط این بانک سایر مراحل انجام می‌شود.

مدیرعامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: از ابتدای سال تاکنون اعلام شده است که حدود ۱۹ تن طلا وارد شده است اما آماری از اینکه چه مقدار طلا وارد بازار شده و چه مقدار از کشور خارج شده است مشخص نیست. بعضا طلا چندین بار از کشور خارج شده و مجدد به عنوان رفع تعهد ارزی وارد کشور شده است. برای مقابله با این کار تمهیداتی اندیشیده شده است. در مورد روش فروش و ایجاد محدودیت برای آن باید با بانک مرکزی به توافق برسیم و اگر محدودیت سقف بگذاریم، می‌تواند نیاز قشر تولیدکننده طلا و جواهر را تا چندین روز پاسخ دهد.

او  ادامه داد: شرکت‌هایی که به عنوان خریدار هستند کسانی هستند که دارای پروانه کسب از اتحادیه استانی خودشان هستند و به عنوان فعالین بخش طلا احراز هویت شده‌اند. اگر اطمینان حاصل شود که این طلا وارد چرخه بازار طلای کشور شده است، این اقدام می‌تواند در بازار طلای داخل کشور موثر باشد.

سعیدی در رابطه با مرجعیت نرخ ارز و حجم بازار رسمی و غیررسمی ارز، اظهار کرد: واژه مرجعیت قیمت در دنیا با نام Reference price شناخته می‌شود و در واقع نرخی است که عموم مردم به آن مراجعه می‌کنند. در واقع آن نرخی به عنوان نرخ مرجع شناخته می‌شود که مردم بیشتر به آن اعتماد می‌کنند.

او  افزود: در برخی دارایی‌ها، نوسان امری طبیعی است و محرک انجام معاملات است، اما در رابطه با برخی از دارایی‌ها چنین نیست. نرخ ارز دارایی مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیست. چرا که ارز نوعی پول است و کارکرد آن در انتقال مالکیت و گردش است.

سعیدی با تاکید بر اینکه نرخ ابزار‌های بازدهی عامل مهمی در اقتصاد کشور‌ها است، گفت: اگر کشوری بازده مورد انتظار سهامداران و نرخ تامین مالی از ابزار‌های مالی پائینی داشته باشد تمام کسب و کار‌هایی که بازدهی بیشتر از ۵ درصد دارند اقتصادی خواهند بود، اما اگر نرخ تامین مالی در کشوری برای مثال ۲۵ درصد باشد، تمام فعالیت‌هایی که بازدهی کمتر از ۲۵ درصد دارند از چرخه اقتصادی خارج می‌شوند.

او افزود: بنابراین نرخ و پیش‌بینی پذیری اقتصاد مسئله مهمی است. وقتی نوسان یک بازار کمتر باشد، در این وضعیت پیش‌بینی پذیری بازار بیشتر خواهد شد و هر قدر نوسان یک دارایی بیشتر باشد پیش‌بینی پذیری آن هم کمتر خواهد بود.

مدیرعامل مرکز مبادله ایران در ادامه با اشاره به اینکه این مرکز برای پاسخگویی به نیاز‌های ارزی مردم به وجود آمده است، گفت: نیاز‌های متعددی در بین مردم است و مردم می‌توانند برای این نیاز‌ها به بازار غیررسمی رجوع کنند، اما این موجب افزایش تقاضا و نوسانات غیرمنتظره می‌شود. به همین علت مرکز مبادله ایران به وجود آمده است تا به نیاز‌های واقعی پاسخگو باشد تا نوسانات ارزی کمتر شده و حجم بازار غیررسمی کاهش پیدا کند.

او  افزود: در مرکز مبادله ایران، ابزار‌های تامین مالی و ابزار‌های پوشش ریسک نیز به وجود آمده است. یکی از این ابزار‌ها اوراق مرابحه ارزی بود که اخیرا از اولین اوراق مرابحه ارزی داخل کشور رونمایی شد. روی بقیه اوراق ارزی نیز با توجه به ویژگی‌های صنایع مختلف کار کرده‌ایم و به زودی از آن‌ها نیز استفاده می‌شود.

به گفته سعیدی، اوراق سلف ارزی و اوراق وکالت ارزی برای تامین مالی بخش ارزی پروژه‌های داخل کشور به وجود آمده است. این اوراق در ویژگی‌ها با اوراق مرابحه ارزی تفاوت‌هایی دارد و هر کدام در بخش متناسبی قابل استفاده است.

مدیرعامل مرکز مبادله ایران تاکید کرد: در مجموع ۲۰۰ میلیون یورو اوراق مرابحه ارزی منتشر خواهد شد که در سری اول ۱۰۰ میلیون یورو منتشر شد و به زودی ۱۰۰ میلیون یوروی دیگر نیز منتشر خواهد شد.

او  در پاسخ به این پرسش که الگوی مطلوب موثر مداخله در بازار ارز و مدیریت بانک مرکزی چگونه باید باشد؟ گفت: گستره ابزار‌ها که هر کدام از آن‌ها می‌تواند کارکردی داشته باشد می‌تواند در ایجاد الگوی مطلوب مدیریت بازار ارز موثر باشد.

سعیدی افزود: بازر‌های مالی معمولا با هدف کشف قیمت ایجاد می‌شوند و یکی از ویژگی‌های بورس‌ها نوسان است. هر قدر هم از نوسان در گریز باشیم به هر حال نوسان وجود دارد و گاه می‌توان آن‌ها را به متغیر‌های بنیادی و گاه به انتظارات، ترس بازار‌ها و اتفاقات مختلف نسبت داد، اما ایجاد امکان برنامه‌ریزی زمانبندی شده برای نیاز‌های واقعی و مدیریت ریسک بسیار مهم است.

او همچنین گفت: روی استفاده از ارز‌های خصوصی در کشور‌های دیگر نیز میتوانیم حساب کنیم. چرا که در مبادله با کشور‌های دیگر در ارز‌های عمومی محدودیت داریم، اما در رابطه با ارز‌های خصوصی محدودیتی نداریم؛ بنابراین می‌توانیم از ارز‌های خصوصی نیز استفاده کنیم.

مداخلات دولت طبیعی است!

محسن بوالحسنی؛ مدیرعامل صرافی توسعه ایران هم در نشست تخصصی بازارسازی و مداخلات موثر ارزی در بازار ارز ایران گفت:  پیش‌بینی‌پذیری بازار ارز میتواند در تحقق حاکمیت ریالی و عمق دادن و افزایش سهم بازار رسمی و همچنین مرجعیت بازار ارز رسمی بسیار موثر باشد. در این میان نظارت هوشمند قبل، حین و پس از اجرای سیاست‌ها نیز بسیار مهم است.

بوالحسنی در ادامه با تاکید بر اینکه مداخله مختص به کشور ما نیست، هم گفت: در کشور‌های دیگر و حتی در کشور‌های توسعه یافته نیز، مداخله در بازار ارز اجرا میشود. مداخله یک بعد غیرمستقیم و روانی نیز دارد و بیشتر کشور‌های دنیا برای مباحث کلان مثل کنترل تورم، حمایت از ثبات مالی و افزایش ذخایر ارزی از آن استفاده میکنند. مداخله به صورت دوسویه است و حتی گاهی اوقات بانک‌های مرکزی ارز را از بازار جمع میکنند؛ البته مسئله شفافیت نیز در مداخله ارزی بسیار مهم است.

او با اشاره به اینکه شکی نیست که استفاده از ابزار‌های نوین ارزی در مرکز مبادله آثار مثبتی دارد، تاکید کرد: در مسیر مدیریت اقتصادی باید به مسائلی مثل مقاوم سازی اقتصاد، ایجاد درآمد پایدار و مداوم ارزی از طریق حمایت از تولید و تنوع تولیدات صادراتی و همچینن کنترل تورم توجه ویژ‌های داشته باشیم.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=10789

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: