برلین: ایران از نفوذ خود در منطقه برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها استفاده کند

برلین

وزارت امور خارجه آلمان با محکوم‌کردن حمله روز یکشنبه مقاومت عراق علیه پایگاه نظامی آمریکا در اردن، از ایران خواست که از نفوذ خود در میان گروه‌های مقاومت منطقه برای جلوگیری از گسترش تنش‌ها استفاده کند.

 

هداپرس:وزارت امور خارجه آلمان در پی حمله شب گذشته نیروهای مقاومت عراق به یک پایگاه آمریکایی در اردن که به کشته شدن سه سرباز آمریکایی و مجروح شدن حداقل ۳۰ نفر دیگر انجامید، ادعای متحدان خود درباره نقش ایران در اقدامات نیروهای مقاومت منطقه را تکرار کرده و با نادیده گرفتن اقدامات ثبات‌زدای واشنگتن در منطقه،‌ خواستار ایفای نقش ایران در تنش‌زدایی در منطقه شد.

وزارت امور خارجه آلمان در بیانیه‌ای که در صفحه کاربری آن در شبکه اجتماعی ایکس منتشر شده، مطرح کرد: «ما قویا حملات شبه‌نظامیان متحد ایران در اردن را محکوم می‌کند که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد. با توجه به این وضع، این حملات، تماما، غیرمسئولانه هستند و ممکن است منطقه را بیش از پیش به سمت گسترش تنش‌ها ببرند».

در پی در گرفتن جنگ غزه و حمایت‌های تمام‌عیار آمریکا از رژیم صهیونیستی، نیروهای مقاومت منطقه در پاسخ به حمایت‌های واشنگتن از جنایت‌های رژیم صهیونیستی، پیش از حمله شامگاه یکشنبه، بیش از ۱۵۰ بار مواضع آمریکا در منطقه را هدف قرار داده‌اند. در پی این حملات حداقل ۷۰ مورد آسیب‌دیدگی نظامیان آمریکایی گزارش شده است که بیشترشان جراحات مغزی هستند.

وزارت امور خارجه آلمان همچنین گفت: «ایران مسئولیت ویژه‌ای دارد که در نهایت، از نفوذ خود در میان متحدانش در منطقه استفاده کند تا گسترش تنش‌ها به منطقه رخ ندهد. به خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم و برای مجروحان آرزوی بهبودی سریع داریم».

در پی این حمله، درخواست از ایران برای تنش‌زدایی در منطقه، از سوی «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه انگلیس و «ریشی سوناک» نخست‌وزیر این کشور نیز مطرح شده است.

این درخواست بر اساس ادعای حمایت نظامی و مالی ایران از نیروهای مقاومت منطقه و کنترل اقدامات آن‌ها مطرح می‌شود.

«جو بایدن» رییس‌جمهور آمریکا آنچه «گروه‌های شبه‌نظامی تحت حمایت ایران» خواند را مسئول حمله شب گذشته دانست.

در حالی که مقامات ایران در پی اقدامات نیروهای مقاومت منطقه علیه مواضع آمریکا و رژیم صهیونیستی و مطرح شدن ادعاهایی درباره نقش ایران در این حملات، گفته‌اند نیروهای مقاومت به طور مستقل و بر اساس صلاحدید خود عمل می‌کنند و از ایران دستور نمی‌گیرند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز، امروز(دوشنبه) در نشستی خبری در این باره گفت: گروه‌های مقاومت در منطقه در تصمیمات و اقدامات خود از جمهوری اسلامی ایران دستور نمی‌گیرند و جمهوری اسلامی ایران ضمن اینکه از توسعه درگیری در منطقه استقبال نمی‌کند، در تصمیمات گروه‌های مقاومت برای نحوه‌ی حمایت از ملت فلسطین و یا دفاع از خود و مردم کشورشان در برابر هر گونه تجاوز و اشغالگری دخالتی ندارد.

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11276

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: