در ماه رجب مجازات گناهان دو برابر می شود؟

مجازات گناهان

با توجه به تعالیم و آموزه‌های دین اسلام که نشان از رحمت و بخشش دارد، و ماه‌هایی؛ مانند رجب، شعبان و رمضان که ماه‌های رحمت‌اند، صحت موضوع مطرح شده، بعید به نظر می‌رسد.

هداپرس:متن سوال و پاسخ آن به این شرح است: ظاهرا روایتی از امام ھفتم(ع) نقل شده است که مجازات گناهان در ماه رجب دو برابر می‌شود. آیا این روایت درست است؟پاسخ:

۱. با توجه به تعالیم و آموزه‌های دین اسلام که نشان از رحمت و بخشش دارد، و ماه‌هایی؛ مانند رجب، شعبان و رمضان که ماه‌های رحمت‌اند، صحت موضوع مطرح شده در پرسش، بعید به نظر می‌رسد.

رسول خدا(ص) فرمود ماه رجب شهر اللَّه الاصب است و آن‌را اصب گویند از این جهت که رحمت خدا در این ماه بر بندگان می‌ریزد و در ماه شعبان خیرات منشعب و پراکنده شود و شیوع یابد. و در روز اول ماه مبارک رمضان لشکرهای شیاطین در غل و زنجیر شوند و در هر شبی از شب‌های ماه مبارک رمضان هفتاد هزار بنده را خدا بیامرزد و چون شب قدر شود حق تعالی به قدر آنچه در ماه رجب و شعبان و رمضان تا آن شب قدر آمرزیده است بیامرزد، به غیر آن مردی که میان او و برادر دینی او عداوتی باشد، پس به فرشتگان بفرماید به او مهلت دهند تا اصلاح کند.[۱]

۲. اما دقیقاً بر عکس آنچه در پرسش ادعا شد، روایتی از امام موسی بن جعفر(ع) وجود دارد که اعلام می‌کند حسنات و خوبی‌ها در ماه رجب دو برابر شده و گناهان نه تنها دو برابر نمی‌شوند، بلکه پاک می‌شوند:

«رَجَبٌ شَهْرٌ عَظِیمٌ یُضَاعِفُ اللَّهُ فِیهِ الْحَسَنَاتِ وَ یَمْحُو فِیهِ السَّیِّئَاتِ مَنْ صَامَ یَوْماً مِنْ رَجَبٍ تَبَاعَدَتْ‏ عَنْهُ‏ النَّارُ مَسِیرَهَ سَنَهٍ وَ مَنْ صَامَ ثَلَاثَهَ أَیَّامٍ وَجَبَتْ لَهُ الْجَنَّه»؛[۲] رجب ماه بزرگی است که خداوند در آن ماه پاداش‌‏ها را دو چندان می‌کند و گناهان را پاک می‌سازد. هر کس روزی از ماه رجب را روزه بدارد، دوزخ به اندازه مسافت صد سال از او دوری گزیند و هر که سه روز از ماه رجب را روزه بدارد بهشت بر او واجب می‌شود.

پی نوشت:

[۱]. شیخ صدوق، عیون اخبار الرضا(ع)، محقق، مصحح، لاجوردی، مهدی، ج ‏۲، ص ۷۱، تهران، نشر جهان، چاپ اول، ۱۳۷۸ق.

[۲]. شیخ صدوق، من لا یحضره الفقیه، محقق، مصحح، غفاری، علی اکبر، ج ‏۲، ص ۹۲، قم، دفتر انتشارات اسلامی، چاپ دوم، ۱۴۱۳ق.

 

منبع: اسلام کوئست

Share on facebook
Share on twitter
Share on telegram
Share on whatsapp
Share on print

لینک کوتاه خبر:

https://hodapress.ir/?p=11377

نظر خود را وارد کنید

آدرس ایمیل شما در دسترس عموم قرار نمیگیرد.

  • پربازدیدترین ها
  • داغ ترین ها

پربحث ترین ها

تصویر روز:

پیشنهادی: