بخشنامه جدید سازمان امور مالیاتی؛

پس از بساز بفروش ها نوبت به مشاغل خودرویی رسید

چاپ خبر
 | 
شناسه خبر: 2218
 | 
تاریخ انتشار: 21 خرداد 1396 - 13:06
پس از مالیات بر مشاغل ساختمانی و بساز بفروش ها اینبار نوبت به مشاغل خودرویی رسیده است، سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه جدید خود افرادی که مالک بیش از یک خودرو هستند را مشمول پرداخت مالیات دانسته اند.
پس از بساز بفروش ها نوبت به مشاغل خودرویی رسید
 به گزارش هدا پرس به نقل از پارسینه: دولت یازدهم از ابتدا اعتقاد زیادی به ایجاد درآمد از طریق اخذ مالیات داشت و از زمانی که بر سر کار آمده بخشی از هزینه‌ها را از این طریق  جبران می‌کند.
 چندی پیش سیدکامل تقوی نژاد معاون وزیر اقتصاد رقم برآوردی برای فرارهای مالیاتی را ۱۳ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او همچنین گفته بود که تا کنون ۳۳۰۰ میلیارد تومان مالیات از افرادی که تابه حال وجهی به سازمان امور مالیاتی پرداخت نمی‌کردند، اخذ شده و در یک گام دیگر، از ۷۷ نفر نیز ۹۹۰ میلیارد تومان دریافت شده است.
 بر اساس آخرین آمار اعلام شده توسط رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور نیز  سال گذشته از محل شناسایی فرارهای مالیاتی، ۵ هزار میلیارد تومان مالیات به خزانه دولت واریز شده است.
اخیرا سازمان امور مالیاتی دست به کار شده تا مالیات را از بخش‌های مختلفی اخذ کند.  این اتفاق اگرچه نکات مثبتی دارد اما انتقاداتی نیز به آن وارد است. دولت با ارائه این بخشنامه‌ها و تعیین مالیات برای مشاغل خودرویی  به نوعی کلی گویی کرده است، به دلیل اینکه مشاغل خودرویی باید به صورت کامل مشخص شود و این سیاست و یا به اصلاح قانون باید آنقدر شفاف باشد که سرپیچی از آن غیر ممکن به نظر برسد.
متاسفانه فقدان شفافیت در خصوص مالیات موجب شده است که عدالت مخدوش شود چراکه بعضی افراد از جمله کارگران و کارمندان دولت مالیات خود را تمام و کمال پرداخت می کنند اما بعضی دیگر از افراد از جلمه دلالان و تجار همچنان از زیر این بار شانه خالی می کنند.
در عین حال هر بار اخباری درباره پرداخت کردن یا نکردن مالیات از سوی بعضی اصناف منتشر می‌شود که ممکن است در بعضی موارد درست نباشد. در حالی که با ایجاد یک سامانه جامع اطلاعاتی نه تنها اعتماد عمومی افزایش خواهد یافت بلکه اتهامات نادرست نیز به پایان خواهد رسید.
در حال حاضربرخی از بخش‌هایی که اخیرا مالیات برای آنها وضع شده مشکلاتی وجود دارد که از جمله آن فرار مالیاتی است. گفتنی است، دولت یازدهم نتوانسته در مدیریت این بخش نمره خوبی را کسب کند.
سوالی که در این میان مطرح می‌شود این است که با اضافه کردن بخش های ساختمانی و خودرویی دولت چگونه می تواند این مشاغل وسیع را مدیریت کند؟ به عنوان مثال مدیریت و رسیدگی به پرداخت مالیات مشاغل خودرویی کار اسانی نیست زیرا  این مشاغل بسیار گسترده است. مگر اینکه دولت مالیات را برای بخشی از این مشاغل وضع کند.
بدین ترتیب، پس از مالیات بر مشاغل ساختمانی و بساز بفروش ها اینبار نوبت به مشاغل خودرویی رسیده است، سازمان امور مالیاتی کشور در بخشنامه جدید خود افرادی که مالک بیش از یک خودرو هستند را مشمول پرداخت مالیات دانسته اند.
طبق این بخشنامه؛ افرادی که دو خودرو یا بیشتر داشته باشند اگر که خودروی آنها تاکسی یا وانت نباشد، با توجه به این که فعالیت اصلی مودی مربوط به خودروی اول است و برای خودروی دوم معافیت در نظر گرفته نمی‌شود، لذا مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع به میزان ۲۵ درصد یا بیشتر محاسبه می‌شود.
سازمان امور مالیاتی در بخشنامه جدیدی در موضوع تعیین مالیات مقطوع عملکرد سال ۱۳۹۵ صاحبان مشاغل خودرویی در اجرای تبصره ماده ۱۰۰ اصلاحی مصوب ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۴ قانون مالیات‌های مستقیم آورده است: بنا به اختیار حاصل از تبصره ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم مصوب ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۴ مالیات عملکرد ۳۱ تیر ماه ۱۳۹۴ صاحبان وسایط نقلیه مسافری، باری، ماشین‌آلات راهسازی و صنعتی مطابق جداول پیوست با رعایت گروه مالی استان‌ها به شرح زیر است.
استان‌های کشور با توجه به امکانات و شاخص‌های موثر و به لحاظ وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و نیز شرایط جوی به گروه‌های زیر تقسیم می‌شوند: گروه ۱: شهر تهران، گروه ۲: استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، فارس، قزوین، گیلان، هرمزگان، مازندران، سایر شهرهای استان تهران غیر از استان تهران، گروه ۳: استان آذربایجان غربی، کرمان، گلستان، سمنان، زنجان، قم، همدان، مرکزی، یزد، بوشهر، خوزستان، گروه ۴: استان‌های چهارمحال بختیاری، کرمانشاه، لرستان، خراسان شمالی گروه ۵: استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، کردستان، ایلام، کهکیلویه و بویراحمد و اردبیل.
در بخش دیگری از این بخشنامه آمده است: در خصوص مالکین تاکسی یا وانت که دارای دو خودرو یا بیشتر باشند با توجه به این که درآمد مشمول مالیات خودروی اول کمتر از میزان ماده مالیات‌های مستقیم است، لذا خودروی اول معاف از مالیات بوده و همچنین با توجه به امکانات استفاده خودروهای بعدی از مازاد معافیت خودروی اول و نظر به این که فعالیت اصلی مودی با خودروی اول انجام شده است، مالیات خودروهای بعدی به صورت مقطوع به شرح جدول یک پیوست شده است.
 دولت تاکنون بخشنامه‌های زیادی را در حوزه مالیات ارائه داده است اما موضوع حائز اهمیت مربوط به شفافیت این بخشنامه‌هایی است که در آینده باید به قانون تبدیل شود. بنابراین به اعتقاد کارشناسان اگر دولت بخواهد در اجرای هر قانون و سیاستی موفق پیش برود باید قبل از عملیاتی کردن آن دقت لازم را در نوشتن آن اعمال سازد.
برچسب ها:

دیدگاه خود را ارسال کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.