نگاهی به حلقه مفقوده برنامه‌های نامزدها

برای فرهنگ و هنر شعار هم نمی‌دهند!

چاپ خبر
 | 
شناسه خبر: 29818
 | 
تاریخ انتشار: 17 خرداد 1400 - 11:04
هفت کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری بیش از یک هفته است که تبلیغاتشان را در صداوسیما آغاز کرده‌اند و پیش از آن و همزمان با آن، رقابت فشرده‌ای را هم برای طرح انواع برنامه ها، در فضای مجازی و یا حضوری پشت سر می‌گذارند؛ برنامه هایی که تقریبا تمامشان رنگ و بوی سیاسی و اقتصادی به خود گرفته و گاهی هم گریزی به ورزش و بهداشت و سلامت می‌زند؛ اما به غیر از موارد معدود و انگشت‌شمار، خبری از فرهنگ و هنر نیست!
برای فرهنگ و هنر شعار هم نمی‌دهند!

به گزارش هداپرس به نقل از ایسنا، نگاهی گذرا به برنامه‌های انتخاباتی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۴۰۰، نشان می‌دهد که همانند چند دوره ی گذشته، حلقه‌ی اصلی مفقوده در این برنامه‌ها، فرهنگ و هنر است و تمرکز اصلی هر یک از نامزدها هم بیشتر بر موضوعات اقتصادی، سیاسی و روابط بین‌المللی است.

هرچند در شرایط فعلی و با توجه به مشکلاتی که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، تاکید بر مباحث اقتصادی و سیاست خارجی چندان هم دور از انتظار نیست، اما تمرکز بیش از اندازه‌ بر این مشکلات، نتیجه‌ای جز ایجاد شائبه‌ی طرح شعارهای بی‌پایه، با هدف دست گذاشتن روی نقطه ضعف‌ها و کشاندن رأی مردم به سمت خود، چیزی عاید نامزدها نخواهد کرد.

در این میان اما فارغ از برنامه‌های هر یک از نامزدها برای حل مشکلات سیاسی و اقتصادی، انتظار می‌رود که تاکنون به گوشه‌ای از دغدغه‌ها و مشکلات عرصه فرهنگ و هنر کشور نیز به صورت جدی اشاره می‌شد؛ آن‌هم در شرایطی که فعالان حوزه‌های فرهنگ و هنر، همچون سینما، تئاتر و موسیقی در دوران کرونا آسیب‌های زیادی را متحمل شدند و همچنان هم روزهای دشواری را می گذرانند.

عبدالناصر همتی، یکی از نامزدهایی است در این مدت اشاره‌ای گذرا به موضوع آسیب‌های کرونا به بخش هنر داشته است. او در حساب کاربری خود در توییتر عنوان کرده است که «کرونا به اقتصاد فرهنگ و به ویژه سینمای ایران آسیب جدی وارد کرد؛ هرچند با VODها جلوی خسارت بیشتر گرفته شد. در دولت من، با کمک سینماگران و فعالان فرهنگی بسته‌ی جامعی برای رونق اقتصاد ‎سینما در دوره‌ی بعد از واکسیناسیون عمومی تدوین و اجرا می‌شود. من سینما را در کنار مردم می‌خواهم.»

نامزدها حتی زحمت طراحی یک شعار ساده را هم به خود نداده‌اند

ابراهیم رئیسی نیز در این مدت برنامه‌هایش در حوزه گردشگری و توریسم را در رادیو جوان مطرح کرد و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نیز آنگونه که در فیلم مستندش دیده می‌شد، یکی از آخرین برنامه‌هایش را رسیدگی به دغدغه‌های فرهنگی ‌و هنری عنوان کرده بود.

البته باید این نکته را هم در نظر داشت که هنوز فرصت تبلیغاتی کاندیداها به پایان نرسیده و با آغاز بخش فرهنگی مناظره‌های تلویزیونی در چند روز آینده انتظار می‌رود که بازار تبلیغات در این حوزه هم تا اندازه‌ای گرم‌تر ‌شود.

اگر ساختار مناظره‌ها همانند دوره‌های گذشته باشد، طبیعتا بخشی از پرسش‌ها به حوزه فرهنگ و هنر مرتبط است که کاندیدا در این فرصت باید سیاست و اقتصاد را کنار بگذارد و کمی هم از فرهنگ بگوید.

برنامه‌ «انتخاب و فرهنگ‌» رادیو فرهنگ نیز از دیگر فرصت‌هایی است که هر یک از داوطلبانِ حضورِ چهارساله در پاستور، می‌توانند از آن برای شرح برنامه‌هایشان در حوزه‌های فرهنگی و هنری استفاده کنند؛ فرصتی که البته از سوی برخی کاندیداها، از جمله سعید جلیلی و محسن مهرعلیزاده چندان جدی تلقی نشد و خود را به ضبط برنامه نرساندند!

بر این اساس اگرچه در میان صحبت‌های پراکنده و فراوان هر یک از کاندیدها در برنامه‌های رسمی و غیررسمی (شبکه‌های اجتماعی)، گاهی حرف فرهنگ و هنر هم به میان آورده می‌شود، اما نه تنها هنوز خبری از بیان برنامه‌های مشخص و تدوین‌شده در هر یک از حوزه‌های مجزای فرهنگی و هنری نیست، بلکه نامزدها حتی زحمت طراحی یک شعار ساده را هم به خود نداده‌اند؛ آن‌ هم شعارهایی که تجربه ثابت کرده است در بسیاری از موارد مطرح و بعد از مدتی به فراموشی سپرده می‌شوند.

برچسب ها:

دیدگاه خود را ارسال کنید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش های مورد نیاز با * علامت گذاری شده اند.

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.